چکیده: دو عنصر اساسی معلم و دانش آموز در امر آموزش و یادگیری وجود دارد و یادگیری مستلزم تعامل فعال و موثر بین این دو عنصر می باشد. معلمان باید روش های مختلف تدریس را در موضوع مورد آموزش بدانند، از سوی دیگر دانش آموزان باید موثرترین راه بردهای یادگیری را بدانند و در هنگام مطالعه و آموختن از آن ها استفاده نمایند. در این طرح راه بردهای یادگیری با توجه به تقسیم بندی های مختلفی که صورت گرفته بر اساس دیدگاه های «وین اشتاین و مایر»، انواع راه بردهای شناختی، فراشناختی و عاطفی یادگیری همراه با مطالعات پژوهشی در هر راه برد انجام گرفته است و در پایان زمینه های لازم جهت ارائه یک دوره آموزشی مناسب برای تقویت راه بردها و روش های صحیح خواندن و درک مطلب دانش آموزان ارائه شده است.
|