چکیده: سینما صرفا ابزاری برای سرگرمی و تفریح نیست، بلکه نقشی بنیادین در فرهنگسازی و اعتلای فرهنگ جامعه دارد. در پژوهش حاضر مهم ترین سوال ما این بود که در سینمای بعد از انقلاب زن چگونه به تصویر کشیده شدهاست؟ بر حسب دورههای مختلف چه مقایسهای میتوان بین این تصویر انجام داد؟ و مهم تر از همه اینکه آیا سینمای ما از تصویر ایدهآل و مطلوب زن در نظام اسلامی دور میشود؟ از کل 989 فیلم اکران شده در سینمای ایران، 103 فیلم با روش نمونه گیری انتخاب و به کمک پرسشنامه تحلیل است. تحقیق حاضر، فیلم های اکران شده را در طی سه دوره زمانی(دوره جنگ و انقلاب، دوره سازندگی و دوره اصلاحات) مقایسه کرده است. تصویر نشان داده شده از زنان در سال های اخیر روندهای زیر را نشان میدهد: تغییر به سمت افزایش ژانرهای خانوادگی، عاشقانه و کاهش ژانرهای جنگی، پلیسی و کمدی. کم شدن سن زنان در سینما، افزایش تحصیلات زنان، افزایش تجرد زنان و مردان، کاسته شدن تعداد فرزندان، غایب شدن خانوادهها از فیلم ها، افزایش ازدواج موقت یا صیغه، کاهش نگرش مثبت به ازدواج دائم، افزایش طلاق، افزایش کشمکش در خانواده، افزایش ازهم گسیختگی خانواده، افزایش زنان شاغل، کاهش زنان خانهدار، افزایش زنان از طبقات اجتماعی بالا و کاهش زنان از طبقات اجتماعی پائین، افزایش تملک زنان بر اموال و داراییهای خود، افزایش حضور زنان در خارج از منزل، افزایش ارتباط رودروی زنان با نامحرمان، کم شدن استفاده از چادر و افزایش استفاده از روسری، افزایش زنان زیبا در فیلم،کم شدن مناسک افراد مذهبی، کاسته شدن از مهارت های خانوادگی زنان و افزایش مهارت های اجتماعی آنان، افزایش مصرف کالاهای فرهنگی،کم شدن کارهای روزانه زنان در خانه کم شدن سلطه پذیری زنان.
|