چکیده: مقدمه: فقر آهن شایع ترین مشکل تغذیه ای در جهان و یکی از عمده ترین علت های کم خونی می باشد. شیوع فقر آهن و کم خونی ناشی از آن در کشورهای در حال توسعه بیشتر از توسعه یافته است که در این میان بیشترین سهم مربوط به کودکان و زنان می باشد. هدف: بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزش تغذیه بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اهواز به منظور پیشگیری ازکم خونی ناشی از فقر آهن. روش بررسی: این مطالعه یک مداخله آموزشی بود که روی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اهواز در سال 1386 در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات این مطالعه عبارت بودند از پرسشنامه شامل آگاهی، نگرش و عملکرد، پرسشنامه بسامد غذایی و شاخص های مهم کلینیکالی (درصد اشباع ترانسفرین، هموگلوبین و فریتین) که در 2 نوبت قبل و بعد از آموزش انجام شد. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که قبل از آموزش اختلاف معنی داری بین گروههای مورد مطالعه از نظر آگاهی، نگرش، عملکرد، بسامد غذایی و تست خون وجود نداشت. اما بعد از انجام مداخله آموزشی افزایش معنی داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، عملکرد و بسامد غذایی گروه مداخله ملاحظه گردید. ولی اختلاف معنی داری در شاخص های کلینیکالی تحقیق در دو گروه مورد مطالعه ملاحظه نگردید. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی نه تنها بر آگاهی، نگرش و عملکرد ذهنی دانش آموزان تاثیر داشته بلکه بر عملکرد رفتاری آنان که توسط بسامد غذایی سنجش گردید، موثر بوده است. یافته های مطالعه حاضر بیانگر این است که مداخله آموزشی با صرفه ترین و پایدارترین راه مقابله با کم خونی ناشی از فقر آهن در جوانان و نوجوانان می باشد. لذا طراحی برنامه های آموزشی در این رابطه برای گروه های سنی نوجوان و جوان بخصوص دختران پیشنهاد میگردد.
آموزش، آگاهی، نگرش، عملکرد، کم خونی ناشی از فقر آهن
|