چکیده: هدف از این تحقیق بررسی کارایی بسته آموزشی فراهم شده در تغییر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان درخصوص کم خونی و فقر آهن بود. این مطالعه یک مداخله آموزشی بود که بر روی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اهواز در سال 1386 در دو گروه مداخله و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات این مطالعه عبارت بودند از پرسشنامه شامل آگاهی، نگرش و عملکرد، پرسشنامه بسامد غذایی و شاخص های مهم کلینیکالی (درصد اشباع ترانسفرین، هموگلوبین و فریتین) که در 2 نوبت قبل و بعد از آموزش انجام شد. این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی نه تنها برآگاهی، نگرش و عملکرد ذهنی دانش آموزان تاثیر داشته بلکه بر تغذیه آنان که توسط بسامد غذایی سنجش گردید، موثر بوده است. یافته های مطالعه حاضر بیانگر این است که رفتار مداخله آموزشی با صرفه ترین و پایدارترین راه مقابله با کم خونی ناشی از فقر آهن در جوانان و نوجوانان می باشد. لذا طراحی برنامه های آموزشی در این رابطه برای گروه های سنی نوجوانان و جوان به خصوص دختران پیشنهاد می گردد.
|