7 SID.ir | مكتب نگارگري بغداد ( آل جلاير)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مكتب نگارگري بغداد ( آل جلاير)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 
مكتب نگارگري بغداد در دوره آل جلاير تمامي تجاربي را كه پيشتر مكتب تبريز ايلخانان و مكتب بغداد سده ششم هجري بدست آورده بودند، به ارث برد و با بهره گيري از اين تجارب نگارگري به نوآوري‌ها و دستاورهاي در خوري دست يافت. در اين مكتب نگارگري بود كه خط نستعليق از براي بهره گيري هر چه زيباتر از خوشنويسي براي كتب ادبي غنايي يا تغزلي بوسيله ميرعلي‌تبريزي اختراع شد. در اين مكتب نگارگري بود كه تحولي چشمگير در تركيب بندي نگاره ها به وقوع پيوست و رنگ بندي درخشاني در آنها به كار رفت. براي نخستين بار براي القاي مفاهيم عرفاني از تشعير يا حاشيه نگاري استفاده شد و ديوان سلطان احمد جلاير از كهن ترين آثاري است كه در آن تشعير به كار رفته است. كلا آنچه در مكتب نگارگري بغداد مطمح نظر هنرمندان قرار گرفت، صحنه‌هاي عاشقانه و غنايي از مثنوي‌هاي تغزلي همچون خمسه خواجوي كرماني و نظامي گنجوي بود. سلسله آل جلاير كه مواريث فرهنگي ايلخانان را در غرب ايران صاحب شده بود در شكل گيري و پيشرفت آن مكتب كوشيد و افرادي چون شيخ اويس و فرزند او سلطان احمد كه علاوه بر خطاطي در نقاشي و تصويرگري هم مهارت در خور داشتند، با حمايت از هنرمنداني چون شمس الدين، عبدالحي و جنيد در غناي اين مكتب نقشي قاطع بر عهده گرفتند. در اين مقاله اين كوشندگي‌ها و بازمانده‌هاي مكتب نگارگري بغداد به بحث و فحص گرفته شده است.
 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 646
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی