برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

لحاظ کردن ارزش هاي شهروندي در برنامه درسي براي تدريس در دوره دبستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

يکي از دغدغه هاي مفهومي و ذهني بين المللي جديد در عرصه آموزش و پرورش طي چند سال اخير مساله آموزش ارزش هاي شهروندي است. اساسا اشتياق براي آموزش ارزش هاي شهروندي متناسب با فرهنگ و اعتقادات خاص هر جامعه، علاوه بر نياز به ترتيب افراد آگاه و مسوول، به دليل ارتباط هاي روزافزون، گسترش فرهنگهاي مختلف و ارايه الگوهاي متعدد شهروندي به وجود آمده است آموزش ارزش هاي شهروندي در صورت عدم تناسب با فرهنگ خودي و ملي به مفهوم و عمل شهروندي صدمه زده و گاه هويت يابي و همزيستي جوانان را با مشکل مواجه مي سازد. هدف اين پژوهش شناخت نظام ارزش هاي شهروندي براي لحاظ کردن در برنامه هاي درسي با توجه به موازين ديني در ايران، متناسب با فرهنگ کشور و آموزش و تدريس در دوره دبستان است.
ماهيت پژوهش کاربردي و در بعد کمي و توصيفي از نوع پيمايشي است. به دليل لزوم متخصص بودن پاسخگويان، جامعه آماري شامل متخصصان امر تعليم و تربيت و برنامه ريزي - که احاطه کامل به موضوع داشتند - مي باشد از بين پاسخگويان تعداد 31 نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. ابزارهاي سنجش به صورت پرسشنامه براي تدوين و سپس با نظرخواهي از متخصصين اعتباريابي شده است.
تجزيه و تحليل نتايج به دست آمده حاکي از آن است که: ارزش هاي ارايه شده براي نظرخواهي - که در هفت مقوله يا متغير اساسي مطرح شده بود - به صورت منسجم براي آموزش در دوره دبستان با توجه به سن و پايه تحصيلي توصيه و تاييد مي شود.
لحاظ کردن ارزش ها در پايه مختلف و روش هاي مناسب تدريس نيز متناسب با سن و ارزش مورد نظر مشخص شدند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 525
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی