برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1385 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 273 تا صفحه 278 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي اختلالات مراجعين كلينيك گفتار درماني آموزش و پرورش استثنايي بندرعباس در سال تحصيلي 84-1383

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز آموزش و تحقیقات بهداشتی بندرعباس، منزل مسکونی، هرمزگان، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: اختلالات محاوره اي يكي از معضلات مهم سلامتي به شمار مي روند زيرا سبب بروز مشكلاتي در دوران كودكي شده، فرصتهاي شغلي فرد را در بزرگسالي محدود كرده و وضعيت اجتماعي و اقتصادي وي را تحت تاثير قرار مي دهد. اختلال در توانايي مهارت خواندن نيز كه جنبه اي از توانايي هاي زبان انسان است، مي تواند در تمام ابعاد تحصيلي و اجتماعي فرد اثر داشته باشد. هدف از انجام اين تحقيق، بررسي انواع اختلالات گفتاري زبان در بين مراجعين كلينيك گفتار درماني آموزش و پرورش استثنايي شهرستان بندرعباس بود.
روش كار: اين مطالعه از نوع توصيفي- مقطعي بود و در آن جامعه مراجعين كلينيك گفتار درماني آموزش و پرورش استثنايي شهرستان بندرعباس در سال تحصيلي 84-1383 كه از غربالگري طرح سنجش و يا مهدهاي كودك و يا از طرف پزشك ارجاع شده بودند و از نظر گفتار درمانگر اختلال گفتاري داشتند، مورد بررسي قرار گرفتند. اطلاعات بدست آمده با استفاده از فراواني و فراواني نسبي ارايه شد.
نتايج: از 172 نفر مراجعه كننده 3 تا 15 ساله، 30.2% دختر و 69.8% پسر بودند. بيشترين مشكل شده در بين اين افراد، اختلال در توليد بود كه 79.1% آنها را در بر مي گرفت. تاخير در رشد گفتار و زبان رتبه دوم در ميزان اختلالات را داشت كه در حدود 17.4% مراجعين را در بر مي گرفت. در حدود 2.3% مراجعين اين مركز كودكان لكنتي بودند. كمترين نوع اختلال در بين مراجعه كنندگان ديزارتري در دو نفر (1.2%) بود. اختلالات صوت، صوت تشديد و زبان پريشي (آفازي) در بين كودكان مورد مطالعه مشاهده نشد.
نتيجه گيري: با توجه به ارتباط بين اختلالات آواشناختي و اختلالاتي از قبيل اختلال در خواندن، نوشتن، يادگيري و رياضيات، درمان اختلالات گفتاري، بخصوص در سنين قبل از دبستان از اهميت ويژه اي برخوردار است. در مجموع علل محدود بودن اختلالات مراجعين اين كلينيك و كلينيك هاي موجود در سطح شهر بندرعباس را مي توان عدم شناخت خانواده ها از گفتار درماني و مواردي كه بايد به گفتار درمان مراجعه نمود، عدم شناخت خانواده ها از معضلاتي كه به دليل مشكلات ارتباطي ايجاد مي شود و بالاخره تعامل كم گفتار درمانگرها و پزشك ها، به خصوص متخصصين گوش، حلق و بيني و مغز و اعصاب دانست.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 454
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی