برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1385 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 265 تا صفحه 272 .
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش مراقبت از خود در بكارگيري روشهاي مقابله نوجوانان مبتلا به تالاسمي ماژور مراجعه كننده به مركز تالاسمي بيمارستان كودكان اميركلا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: تالاسمي همانند بسياري از بيماريهاي مزمن، نوجوانان را بطرف مشكلات رواني اجتماعي سوق مي دهد. جهت مقابله با بيماريها شركت بيمار در امر مراقبت از خود و آموزش مهارتهاي مقابله اي بسيار مفيد مي باشد. هدف از اين مطالعه تاثير آموزش در بكارگيري روشهاي مقابله در نوجوانان مبتلا به تالاسمي است.
روش كار: اين مطالعه يك پژوهش نيمه تجربي با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردي و فرم استاندارد سنجش روشهاي مقابله اي جالويس با نمونه گيري تصادفي 80 نفر از نوجوانان مبتلا به تالاسمي بر اساس معيارهاي پژوهش از مركز تالاسمي بيمارستان اميركلا انتخاب گرديده و به دو گروه شاهد و آزمون (هر گروه 40 نفر) تقسيم شدند. مداخله در اين پژوهش آموزش مراقبت از خود بوده كه جلساتي از آموزش عملي و نظري به مدت 45 دقيقه در 5 جلسه در طي سه هفته كه قسمتي از محتواي آموزشي بصورت تك نفره (تزريق دسفرال) و بقيه محتواي آموزشي بصورت گروههاي 5 نفره براي گروه آزمون برگزار گرديد و اطلاعات در مورد بكارگيري روشهاي مشكل مدار و هيجان مدار از هر دو گروه شاهد و آزمون قبل و بعد از مداخله جمع آوري گرديد.
نتايج: بين ميانگين هاي نمرات روشهاي مقابله اي مشكل مدار و هيجان مدار دو گروه قبل و بعد از آموزش اختلاف معني دار وجود نداشت ولي در گروه آزمون از روشهاي مقابله مشكل مدار به ميزان بيشتر استفاده شد. همچنين روشهاي مقابله مشكل مدار با تزريق منظم دسفرال ارتباط معني دار داشت
(P<0.001).
نتيجه گيري: اين بررسي نشان مي دهد كه تغيير روشهاي مقابله اي بعد از آموزش نياز به زمان دارد تا رفتار خاص در فرد بصورت عادت در آيد. لذا توصيه مي شود جهت ارزيابي اثر آموزش بر روشهاي مقابله اي بيش از سه ماه فاصله زماني داشته باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 173
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی