برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1385 , دوره  10 , شماره  3 ; از صفحه 257 تا صفحه 263 .
 
عنوان مقاله: 

نيازهاي آموزشي كاربران قرصهاي جلوگيري از بارداري با دوز كم (LD) در بندرعباس، سال 1383

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
 
چکیده: 

مقدمه: بررسي و تعيين نيازهاي آموزشي كاربران قرصهاي جلوگيري از بارداري با دوز كم (LD) نخستين گام در ارتقاي سطح سلامت و بهداشت پيشگيري از بارداري آنان مي باشد. متاسفانه آمارها حاكي است كه ميزان شيوع حاملگي هاي ناخواسته در بندرعباس رقم بالايي است. از آنجا كه بيشتر زنان واجد شرايط تنظيم خانواده از قرص هاي (LD) براي پيشگيري استفاده مي كنند، محقق در اين پژوهش به بررسي نيازهاي آموزشي آنان پرداخته است.
روش كار: پژوهش حاضر يك مطالعه توصيفي - مقطعي است كه در آن محقق به بررسي نيازهاي آموزشي 1000 زن كاربر
(LD) پرداخته است. براي اين كار از ابزار پرسشنامه استفاده گرديد. براي آن دسته از واحدهاي پژوهش كه سواد خواندن و نوشتن نداشتند، از روش پرسش و پاسخ شفاهي استفاده شد. در نهايت پس از تكميل كليه پرسشنامه اطلاعات حاصله كدگذاري با استفاده از نرم افزار آماري SPSS تحت ويندوز و آناليز واريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج: تجزيه و تحليل يافته ها نشان داد كه
%89 واحدهاي پژوهش و %92 همسرانشان باسواد هستند. هرچند كه آزمونهاي آماري رابطه معني داري بين سطح سواد واحدهاي پژوهش و كاهش نيازهاي آموزشي آنان نشان دادند، اما در كنار آن، نيازهاي مختلف آموزشي در سطوح مختلف دانش، نگرش و كاربرد مشاهده گرديد.
نتيجه گيري: بالابودن سطح سواد يكي از پارامترهاي موثر در ارتقاي سطح بهداشت و سلامت است. در جمعيت مورد پژوهش عليرغم بالابودن درصد باسوادي برخي از نيازهاي آموزشي بطور اساسي به چشم مي خورد كه علت آن شايد مربوط به برخي عادات خاص فرهنگي مثل گرايش به مردسالاري و يا عدم بكارگيري درست اصول آموزش بهداشت به جمعيت مورد پژوهش باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 105 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی