برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1386 , دوره  16 , شماره  1 (پياپي 27) ; از صفحه 18 تا صفحه 24 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي و مقايسه زمان ثبت پتانسيل هاي برانگيخته ثابت شنوايي با استفاده از سه روش Ziarani ،Kalman و قديمي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه فیزیک و مهندسی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: ارزيابي سلامت شنوايي در افرادي كه قادر به همكاري بر اين انجام آزمون شنوايي نيستند، به خصوص كودكان زير دو سال به علت قرار داشتن در زمان طلايي آموزش مهارت هاي زباني، از اهميت ويژه اي برخوردار است. در حال حاضر، ثبت پتانسيل هاي برانگيخته ثابت شنوايي يكي از بهترين روش ها جهت آزمون شنوايي به صورت آبجكتيو است ولي زمان طولاني آزمون در اين روش، استفاده باليني آن را محدود نموده است. اين پتانسيل در زمان ثبت به شدت با سيگنال الكتروآنسفالوگرافي آلوده مي شوند، بنابراين جهت استخراج آنها، بايد از روش پردازش سيگنال مناسبي استفاده شود. هدف از اين مطالعه بررسي و مقايسه زمان ثبت پتانسيل هاي برانگيخته ثابت شنوايي با استفاده از سه روش Kalman، Ziarani و قديمي بود.
روش بررسي: با توجه به مشخصات اين سيگنال، در اين پژوهش از دو روش تطبيقي جهت استخراج پتانسيل هاي برانگيخته ثابت شنوايي بكار گرفته شد. روش اول، روش تطبيقي غير خطي
Ziarani و همكاران و روش دوم فيلتر ارتقا يافته Kalman بود. جهت ارزيابي دو روش پيشنهاد شده و مقايسه آنها با روش قديمي، از دو مجموعه سيگنال بالینی ثبت شده در مركز تحقيقات روتمن دانشگاه تورنتو، استفاده شد.
يافته ها: سرعت استخراج اين پتانسيل ها در روش
Ziarani نسبت به روش قديمي 1.6 برابر و در روش فيلتر ارتقا يافته Kalman نسبت به روش قديمي 13.1 برابر افزايش يافته است.
نتيجه گيري: به نظر مي رسد مناسبت ترين روش جهت استخراج پتانسيل هاي برانگيخته ثابت شنوايي از بين سه روش فوق، روش فيلتر ارتقا يافته
Kalman باشد. به علاوه استفاده از اين فيلتر براي ارزيابي به لحاظ آبجكتيو بودن آن مي تواند سودمندتر و سريع تر باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 42 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی