7 SID.ir | برنامه درسي پنهان: پژوهشي در يادگيري هاي ضمني مدرسه؛ مورد: روحيه علمي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
برنامه درسي پنهان: پژوهشي در يادگيري هاي ضمني مدرسه؛ مورد: روحيه علمي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

برنامه درسي پنهان به بررسي ارزشها، تمايلات، هنجارها، نگرشها و طرز تلقي هايي مي پردازد كه مستقل از مواد شناختي است و از طريق فرهنگ مدرسه و به طور ضمني به دانش آموزان منتقل مي شود. به منظور شناسايي هنجارها و نگرش هايي خاص كه در رابطه با روحيه علمي از طريق برنامه درسي پنهان به دانش آموزان منتقل مي شود پژوهشي با رويكرد جامعه شناختي انجام شده است. در اين پژوهش به منظور مفهوم سازي و تشخيص ابعاد جامعه شناختي برنامه درسي پنهان از رويكرد تعاملي كنش و نظريه تحليلي نظام كنش پارسونز استفاده شده است. پژوهش با بهره گيري از روش هاي كيفي، مشاهده و مصاحبه هاي عمقي و گروهي در مدارس راهنمايي (نمونه دولتي، عادي و غير انتفاعي) دخترانه در سال تحصيلي 82-83 در شهر تبريز انجام گرفته است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهند كه دانش آموزان طي يادگيريهاي مدرسه اي، برنامه هاي درسي پنهاني را نيز فرا مي گيرند كه در جهت مخالف مولفه هاي روحيه علمي قرار دارند، از جمله، ايجاد و تقويت روحيه تقليد و اطاعت در برابر نوآوري، كنجكاوي و خلاقيت، ايجاد و تقويت روحيه انفعال و ترس به جاي پرسشگري و نقادي، ايجاد رقابت منفي براي نمره به جاي مشاركت  كار گروهي.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 623
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی