برنامه درسي پنهان به بررسي ارزشها، تمايلات، هنجارها، نگرشها و طرز تلقي هايي مي پردازد كه مستقل از مواد شناختي است و از طريق فرهنگ مدرسه و به طور ضمني به دانش آموزان منتقل مي شود. به منظور شناسايي هنجارها و نگرش هايي خاص كه در رابطه با روحيه علمي از طريق برنامه درسي پنهان به دانش آموزان منتقل مي شود پژوهشي با رويكرد جامعه شناختي انجام شده است. در اين پژوهش به منظور مفهوم سازي و تشخيص ابعاد جامعه شناختي برنامه درسي پنهان از رويكرد تعاملي كنش و نظريه تحليلي نظام كنش پارسونز استفاده شده است. پژوهش با بهره گيري از روش هاي كيفي، مشاهده و مصاحبه هاي عمقي و گروهي در مدارس راهنمايي (نمونه دولتي، عادي و غير انتفاعي) دخترانه در سال تحصيلي 82-83 در شهر تبريز انجام گرفته است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهند كه دانش آموزان طي يادگيريهاي مدرسه اي، برنامه هاي درسي پنهاني را نيز فرا مي گيرند كه در جهت مخالف مولفه هاي روحيه علمي قرار دارند، از جمله، ايجاد و تقويت روحيه تقليد و اطاعت در برابر نوآوري، كنجكاوي و خلاقيت، ايجاد و تقويت روحيه انفعال و ترس به جاي پرسشگري و نقادي، ايجاد رقابت منفي براي نمره به جاي مشاركت كار گروهي.