برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش بر دانش، ‌نگرش و عملكرد كادر پرستاري درباره پرفشاري خون

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گرگان، کیلومتر 2 جاده گرگان به ساری، دانشگاه علوم پزشکی گرگان (بنیاد فلسفی)، آموزشکده پیراپزشکی
 
چکیده: 

زمينه و هدف: فشار خون بالا يكي از مهم ترين عوامل خطر بروز بيماري هاي قلبي- عروقي و شايع ترين عامل بروز نارسايي قلبي و سكته مغزي در بسياري از كشورها و شايع ترين عامل نارسايي كليوي است. اين مطالعه با هدف ارزشيابي تاثير آموزش از طريق الگوي اعتقاد بهداشتي بر دانش، نگرش و عملكرد كادر پرستاري شهر گنبد كاووس درباره بيماري پرفشاري خون صورت گرفت.
روش بررسي: اين مطالعه نيمه تجربي روي 136 نفر از كادر پرستاري شهر گنبد در سال 1384 كه به صورت تصادفي طبقه اي از ميان 370 كاركنان شاغل انتخاب شدند، انجام گرديد. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه و چك ليست مشاهده بود. در ابتدا ميزان دانش، نگرش و عملكرد افراد مورد مطالعه به وسيله اين ابزار مورد بررسي قرار گرفت. سپس نيازهاي آموزشي آنان مشخص و برنامه اي آموزشي بر مبناي الگوي اعتقاد بهداشتي طراحي،‌ تدوين و اجرا گرديد. سه ماه پس از اجراي برنامه آموزش ميزان دانش، نگرش و عملكرد نمونه هاي مورد مطالعه از طريق همان پرسشنامه و چك ليست، تعيين و با يافته هاي به دست آمده از مرحله اوليه (pre-test) مقايسه گرديد. براي دستيابي به ميزان تاثير آموزش از آزمون هاي آماري ويلكاكسون، تي مستقل، ANOVA و ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد.
يافته ها: ميانگين نمرات دانش، منافع درك شده، موانع درك شده، تهديد درك شده، نگرش (مجموع اجزا مدل اعتقاد بهداشتي)‌ و عملكرد قبل از‌ آموزش به ترتيب برابر با 9.68، 23.76، 25.63، 22.82، 71.99 و 4.55 بود كه بعد از آموزش همه آنها افزايش نشان داده و به ترتيب به 16.66، 26.06، 28.94، 24.98، 80.08 و 4.83 رسيد. نتايج نشان داد كه آموزش كادر پرستاري از طريق الگوي اعتقاد بهداشتي سبب ارتقا دانش و تغيير نگرش و همچنين سبب بهبود عملكرد آنان مي شود (P<0.05). بين متغيرهاي سن، جنس، وضعيت تاهل، سابقه كاري و زمينه خانوادگي مثبت با ميزان دانش، نگرش و عملكرد ارتباط معني دار مشاهده نشد. ولي بين متغيرهاي رده شغلي، ميزان تحصيلات و بخش كاري با دانش قبل از آموزش و عملكرد قبل از آموزش و همچنين بين متغير واحد سازماني با نگرش قبل از آموزش ارتباط معني دار مشاهده شد (P<0.05).
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان دهنده ضرورت آموزش دوره اي كادر پرستاري در خصوص پرفشاري خون با استفاده از يك مدل آموزشي مناسب و برنامه ريزي شده مي باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

چرکزی، ع.، و کوچکی، ق.، و بادله شموشکی، م.، و گزی، ش.، و اکرامی، ز.، و بخشا، ف. (1386). تاثیر آموزش بر دانش, ‌نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان, 19(1 (پی در پی 21)), 43-48. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=67458



Vancouver : کپی

چرکزی عبدالرحمان، کوچکی قربان محمد، بادله شموشکی محمدتقی، گزی شهربانو، اکرامی زلیخا، بخشا فوزیه. تاثیر آموزش بر دانش, ‌نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان. 1386 [cited 2021July30];19(1 (پی در پی 21)):43-48. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=67458



IEEE : کپی

چرکزی، ع.، کوچکی، ق.، بادله شموشکی، م.، گزی، ش.، اکرامی، ز.، بخشا، ف.، 1386. تاثیر آموزش بر دانش, ‌نگرش و عملکرد کادر پرستاری درباره پرفشاری خون. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان, [online] 19(1 (پی در پی 21)), pp.43-48. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=67458.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 69 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی