مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات روان شناختي : تابستان 1386 , دوره 3 , شماره 2 ; از صفحه 91 تا صفحه 107 . عنوان مقاله: بررسي تاثير آموزش خودآگاهي هيجاني و كنترل تكانه در كاهش كناره گيري اجتماعي و كاربري اجباري اينترنت نویسندگان: غفاري مسعود*, احدي حسن آدرس: * دانشگاه علامه طباطبايي چکیده: هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش مولفه هاي هوش هيجاني (خودآگاهي هيجاني و كنترل تكانه) بر آثار منفي اعتياد به اينترنت (كاربري اجباري و كناره گيري اجتماعي) مي باشد.جامعه آماري پژوهش، دانش آموزان پسر دوره متوسطه منطقه 3 شهر تهران بود، كه 30 نفر از دانش آموزان «مركز توسعه صادرات ايران» بر اساس آزمون هاي تشخيصي اعتياد به اينترنت به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفي به دو گروه كنترل و آزمايش تقسيم شدند. گروه آزمايش در زمينه خودآگاهي هيجاني و كنترل تكانه در 8 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. با توجه به اين كه طرح تحقيق پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل بوده است ابزارهاي اندازه گيري اعتياد به اينترنت، هوش هيجاني بار آن، كاربري مشكل زاي اينترنت كاپلان (2002) در دو نوبت قبل از آموزش و بعد از آموزش مورد اجرا قرار گرفت. داده هاي جمع آوري شده از اين پرسش نامه ها با روش هاي آماري توصيفي و استنباطي تحليل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد كه خودآگاهي هيجاني و كنترل تكانه و به تبع آنها هوش هيجاني كلي پس از آموزش در گروه آزمايش، به طور معناداري افزايش پيدا كرده است. ميزان كاربري اجباري اينترنت و كناره گيري اجتماعي در كاربراني كه مورد آموزش قرار گرفته بودند به طور معناداري كاهش پيدا كرده و ميزان اين متغيرها در گروه كنترل از نظر آماري تفاوت معناداري داشته است. كلید واژه: خودآگاهي هيجاني(Q3)كنترل تكانه(Q3)كناره گيري اجتماعي- كاربري اجباري اينترنت(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: پيش بيني اعتياد به اينترنت بر پايه هوش هيجاني در دانشجويان دانشگاه اصفهانتاثير برنامه آموزش مهارت هاي اجتماعي - هيجاني بر هوش هيجاني دانش آموزانتاثير آموزش تحليل رفتار متقابل بر هوش هيجاني دانشجويان دختر دانشگاه تهرانبررسي رابطه خودآگاهي هيجاني و کنترل تکانه از مولفه هاي هوش هيجاني با استعداد اعتياد دانش آموزان پسر دوره متوسطهبررسي اثربخشي مشاوره گروهي بر مبناي نظريه انتخاب بر كاهش اعتياد به اينترنت مقالات همایشی مرتبط: مقايسه هوش هيجاني در دانش آموزان با و بدون اختلال يادگيري و بررسي رابطه آن با پيشرفت تحصيليافزايش مهارت هاي عاطفي دانش آموزان از طريق آموزش پردازش هيجانيرابطه هوش هيجاني و سلامت روان در دانش آموزان دبيرستانآموزش هوش هيجاني بر سلامت رواني افراد جامعهاثربخشي آموزش هوش هيجاني بر کاهش پرخاشگري دانش آموزان تيزهوش دخترانه دوره متوسطه اول شهر گناوه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 253 آخرین های بلاگ با کد رایگان QR میزان استفاده از ارائه خود را افزایش دهیدمحققان پر استناد ایران در سال 2019موضوعات جدید علمی را استخراج کنیدبا سرویس رایگان موضوعات مرتبط در ساینس دایرکت آشنا شویمبا پابلونز: مقالات علمی خود را به صورت رایگان از وب آو ساینس رصد کنیمچگونه استنادات خود را افزایش دهیم؟ ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی