برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  3 , شماره  2 ; از صفحه 29 تا صفحه 48 .
 
عنوان مقاله: 

اثربخشي آموزش والدين بر مشكلات رفتاري كودكان ADHD (مطالعه تك موردي)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران
 
چکیده: 

طرح پژوهشي حاضر يك مطالعه تك موردي بود، كه با هدف بررسي اثربخشي آموزش والدين بر كاهش مشكلات رفتاري كودكان ADHD اجرا شد.
آزمودني هاي اين طرح، چهار مادر داراي كودك مبتلا به
ADHD بوده اند. به منظور كنترل تاثير دارو، كودكان از ميان كودكان ADHD كه حداقل به مدت 6 ماه تحت درمان دارويي با ريتالين قرار داشتند، مورد انتخاب قرار گرفتند. سپس همه آزمودني ها به مدت 8 جلسه تحت آموزش اصلاح رفتار كودكان ADHD قرار گرفتند. اين جلسات به صورت انفرادي و هفتگي برگزار مي شد.
آزمودني ها در سه مرحله پيش از آغاز مداخله، پس از اتمام مداخله و با فاصله يك ماه از اتمام جلسات آموزش به عنوان پيگيري با استفاده از «فرم كوتاه و تجديد نظر شده مقياس درجه بندي كانرز والدين»، «مقياس درجه بندي
ADHD:‌ نسخه منزل» مورد ارزيابي قرار گرفتند. داده ها به كمك رسم نمودار ارايه گرديد.
نتايج نشان داد كه آموزش والدين قادر به كاهش مشكلات رفتاري سه آزمودني در اين پژوهش بود. اما برعلايم اصلي كودكان
ADHD تاثير قابل ملاحظه اي نداشت.
به طور كلي آموزش والدين در كاهش مشكلات رفتاري كودكان
ADHD موثر واقع شد اما بر بيش فعالي، تكانشگري و بي توجهي اين كودكان بي تاثير بوده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 351 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی