4 SID.ir | يادداشت تحقيقاتي: ارزيابي روشهاي فرودي درتعيين عمق بحراني درمقاطع مركب با استفاده از مفهوم انرژي مخصوص

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

يادداشت تحقيقاتي: ارزيابي روشهاي فرودي درتعيين عمق بحراني درمقاطع مركب با استفاده از مفهوم انرژي مخصوص

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه سازه هاي آبي، دانشكده كشاورزي، دانشگاه تربيت مدرس، تهران
 
چکیده: 

براي تخمين تعداد و مقدار اعماق بحراني در مقاطع مركب روشهاي مختلفي ارايه شده است كه به تعريفي از عدد فرود منجر مي شوند. اين مدلها عبارتند از: روشهاي مقطع واحد، مقطع واحد اصلاح شده، روش انرژي مبتني بر اصلاح ضريب تصحيح انرژي، روش مومنتم مبتني بر خطوط مشخصه و روش عدد فرود وزني. محققان تلاش كرده اند كه روشي را بر اساس عدد فرود ارايه نمايند كه بتواند تغيير رژيم جريان را در منحني انرژي مخصوص بدرستي تعيين كند. در تحقيقات پيشين چنين بيان شده است كه در ميان روابط موجود، فقط تعاريفي از عدد فرود- كه بر مبناي روشهاي مومنتم و انرژي باشند- توانايي خوبي در برآورد اعماق بحراني در مقاطع مركب داشته و قابل اعتمادند. ليكن بررسي صحت برآورد تعداد و مقدار اعماق بحراني در اين مقاطع با استفاده از روشهاي تعريف عدد فرود- در مقايسه با استفاده مستقيم از معادله انرژي مخصوص- نشان مي دهد كه روابط ارايه شده هنوز اين توانانيي را ندارند. اين بررسي نشان مي دهد كه در مقاطع مركب غير همگن با زبري نسبي بالا و نيز مقاطع مركب با دشت سيلابي عريض، تعداد اعماق بحراني پيش بيني شده با استفاده از اين دو روش بيش از تعداد نقاط تغيير رژيم جريان در منحني انرژي مخصوص است. لذا استفاده از اين دو روش نيز در تمامي شرايط توصيه نمي شود.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 138
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی