مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله علوم انساني اطلاعات شماره: تابستان 1385 , دوره 13 , شماره 3 ; از صفحه 95 تا صفحه 112 . عنوان مقاله: توارد در انديشه هاي دو نابغه هنري عصر طلايي هنر شرق و غرب نویسندگان: موسوي لر اشرف* آدرس: * دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا چکیده: لئوناردو داوينچي (1519-1452)، نقاش دوره رنسانس پيشرفته ايتاليا و کمال الدين بهزاد (1535-1460)، نگارگر عصر طلايي هنر ايران، دو نماد شرقي و غربي هستند که در حافظه هنر جهان ثبت شده اند. سرگذشت زندگي آن دو تقريبا مشابه يکديگر است. آنها در کودکي دوران سختي را گذرانده اند و در جواني و بزرگسالي در زمره نوابغ دنياي هنر بودند و سبک هنري شان علاوه بر اينکه هنر زمانه خود را متحول کرده، بر آيندگان نيز تاثيرگذار بوده است.هدف: يافتن ايده ها، انديشه ها و رفتارهاي هنري مشابه از دو هنرمند مطرح در دوران زندگي و هم عصر، اما با دو سبک متفاوت هنري، فرهنگي و اجتماعي است.روش: در اين مقاله سعي شده است آثار و ايده هاي مشترک دو هنرمند هم عصر و برجسته را به صورت تطبيقي و تحليلي با استفاده از روش کتابخانه اي و آثار هنري بررسي کنيم.يافته ها: وجوه اشتراک و تواردهاي مشاهده شده به قرار زير است:1- اعمال حالت گرايي نمايشي (دراماتيک)؛2- اعمال حالت گرايي عاطفي به ويژه در چهره پردازي (اکسپرسيون)؛3- برقراري ارتباط عاطفي بين پيکره ها؛4- ارتباط پيکره ها با پس زمينه معماري و طبيعي؛5- توجه به صور خارق العاده؛6- کارگرداني تضادها؛7- توجه هوشمندانه به مضامين جنگي (بيش از روايتگري)؛8- به کارگيري زير ساخت منحني در ترکيب بندي.نتيجه: تحولات اساسي مشابهي به طور همزمان در دو جاي دور از هم در هنر ايران و ايتاليا اتفاق افتاده است. با اينکه دو هنرمند در دو محيط فرهنگي و جغرافيايي و حتي سبک کاملا متفاوت در هنر تجسمي فعاليت داشته اند از نظر ايده پردازي و انديشه هاي پرداختن به موضوعات هنري داراي مشابهت هايي هستند که از مقايسه آثار آنها مي توان به رفتارهاي خلاق تخصصي مشابه آنها در زمينه متجسم کردن ايده ها و به تصوير کشيدن موضوعات و روايتگري سوژه هاي مذهبي و جنگي پي برد. کلید واژه: کمال الدين بهزاد(Q3)لئوناردو داوينچي(Q3)توراد در انديشه ها(Q3)ايده ها و سوژه هاي هنري(Q3)نگارگري(Q3)نقاشي(Q4) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: فرشحماسهنمادتاریخادبیاتزیبایی شناسیمحاکاتالأدب ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: پيوندهاي هنر و سياست در عصر قاجار و پيامدهاي آنهنر اخلاقي و اخلاق هنرينگاهي به دشواري هاي پژوهش در هنر اسلاميجستاري در شكل شناسي اثر هنري و دريافت معناتحليل گفتمان هاي هنر در ژئوپوليتيک جهان اسلام مقالات همایشی مرتبط: مفهوم شناسی هویت و ماهیت هنر در تمدن اسلامیاقتصاد فرهنگ و آموزش هنرارزشیابی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی بر اساس رویکرد تربیت هنریزمینه های عصب شناختی هنر و رویکردهای گوناگون روان شناختی آنسواد هنری در برنامه درسی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 301 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی