مشخصات مقاله عنوان نشریه: نوآوري هاي آموزشي اطلاعات شماره: تابستان 1386 , دوره 6 , شماره 20 ; از صفحه 125 تا صفحه 148 . عنوان مقاله: نظريه هاي تربيتي و چالش هاي نظريه پردازي در آموزش و پرورش ايران نویسندگان: پاك سرشت محمدجعفر* آدرس: * دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران چکیده: آموزش و پرورش رسمي داراي دو وجه عملي و نظري است. هدف از نگارش اين مقاله بررسي كيفيت شكل گيري نظريه هاي تعليم و تربيت، ويژگيهاي ساختاري و نمونه هاي مهم و تطور آنها هم در تاريخ آموزش و پرورش غربي و هم در ايران است.در اين مقاله، پيدايش و تطور نظريه تربيتي در تمدن غربي، مفهوم نظريه تربيتي، خاستگاهها، ساختار و انواعي از آن، تطور اين نظريه ها بر اثر تحولات فرهنگي و اجتماعي و سياسي و فكري، و وضعيت نظريه تربيتي در ايران بررسي شده است. از آنجا كه در عصر ديدگاه هاي پست مدرنيستي، تعليم و تربيت غربي از لحاظ نظريه پردازي دوره مبهم و بلكه آشفته اي را مي گذراند، ضروري است كه ما دچار اين سردرگمي و نابساماني تئوريك نشويم. به نظر مي رسد كه تعليم و تربيت ما از هدايت يك نظريه تربيتي منسجم و منظم بهره مند نيست و ما محروم از نظريه اي هستيم كه در آن علاوه بر مسايل مربوط به هستي و دانش و ارزش، يعني جهان بيني و ايدئولوژي، موقعيت علم و تكنولوژي و سمت و سوي حركت آنها و نيز نيازهاي فرد و جامعه در چارچوبه مشخصي تنظيم شده باشند. در اين خصوص، مقاله چند پيشنهاد به منظور يافتن راه حل هاي احتمالي را ارايه كرده است.و نيز نيازهاي فرد و جامعه در چارچوبه مشخصي تنظيم شده باشند. در اين خصوص، مقاله چند پيشنهاد به منظور يافتن راه حل هاي احتمالي را ارايه كرده است. کلید واژه: آموزش و پرورش(Q2)نظريه تربيتي(Q2)ساختار تعليم و تربيت(Q3)تحولات تربيتي(Q3)نظريه پردازي در فلسفه تربيت(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تربیت بدنیسازماندوره متوسطهسبک رهبری ارجاعات: ابن سينا (980 تا 1037 م. برابر با 370 تا 428 هـ.ق.) ابن سينا (980 تا 1037 م. برابر با 370 تا 428 هـ.ق.) تعليم و تربيت بر قاعده حكمت: سيري اجمالي در آرا تربيتي خواجه نصيرالدين طوسي فارابي (872-950 م. برابر با 259-339 هـ.ق) فارابي (872-950 م. برابر با 259-339 هـ.ق) مقالات نشریه ای مرتبط: جايگاه نظريه پردازي در پژوهش علوم تربيتي و روان شناسي در ايرانمقايسه مفاهيم و مفروضه هاي نظريه كلاسيك و نظريه جديد سوال - پاسخ در ساخت آزمونهاي رواني و تربيتيديدگاه هاي تربيتي مبتني بر نظريه انتقادينقش تربيتي معلم در فرآيند تعليم و تربيتنقش تربيتي معلم در فرآيند تعليم و تربيت مقالات همایشی مرتبط: کاربست نظریه بندورا در تعلیم و تربیتتاثیر فلسفه تعلیم و تربیت بر نظریه پردازان روان شناسی و علوم تربیتینظریه ی نظریه، خاستگاه و کارکردهای نظریه چرا درباره جامعه ایران، نظریه پردازی جامعه شناختی صورت نمی گیرد؟مشکلات نظریه پردازی در ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1652 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی