برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  6 , شماره  20 ; از صفحه 87 تا صفحه 108 .
 
عنوان مقاله: 

جايگاه فلسفه تعليم و تربيت در ميانه نظر و عمل: تاملي بر واپسين چالش فلسفه هاي تحليلي و قاره اي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تهران، ایران
 
چکیده: 

واپسين چالش در خصوص جايگاه فلسفه تعليم و تربيت، مباحثه اي است كه در سال 2005 ميان ويلفرد كار (W. Carr)، در موضع مدافع فلسفه قاره اي در تعليم و تربيت، و پاول هرست (P. Hirst)، چون نماينده برجسته اي از فلسفه تحليلي تعليم و تربيت، صورت پذيرفته است. ويلفرد كار با تمهيد زمينه در حمايت از فلسفه عملي در برابر فلسفه نظري، بر آن است كه فلسفه تعليم و تربيت را بايد به منزله شاخه اي از فلسفه عملي در نظر گرفت تا هم بر رخنه نظريه/عمل فائق آييم و هم مصونيت پنداري فلسفه تعليم و تربيت از تغييرات عرصه عملي را فروپاشيم. هرست، در مخالفت با اين تصور، بر آن است كه تعبير «فلسفه عملي» غلط انداز است زيرا فلسفه، همواره فعاليتي انتزاعي و نظري بوده است. از نظر وي، فلسفه، فعاليتي از نوع مرتبه دوم است زيرا كار آن كه بررسي اعتبار عقلاني باورها و اعمال است، خود، وجود باورها و اعمال را پيش فرض مي گيرد. بنابراين، نقش فلسفه تعليم و تربيت در بررسي عمل تعليم و تربيتي، به صورت غير مستقيم از طريق مفاهيم ناظر به آنها صورت مي گيرد. در ارزيابي اين دو نظر بايد گفت كه هر دو به صورت فروكاهشي مطرح شده اند. هرست عقل نظري را و ويلفرد كار عقل عملي را عمده كرده اند اما حفظ تنوع و كثرت دو عقل، همچنان مناسب تر است. اگر سخنان ويلفرد كار اين نتيجه را به دنبال آورد كه هر گونه تقسيم فلسفه يا عقل، به نظري و عملي، ما را به گسست نظريه/عمل دچار مي سازد، قابل قبول نخواهد بود. از سوي ديگر، در اين خصوص حق با وي است كه فلسفه تعليم و تربيت، در شكل نظري آن، نوعي مصونيت و اطلاق براي خود ايجاد مي كند كه بايد همواره با بررسي حدود تاريخي آن، از ميان برخيزد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 347
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی