4 SID.ir | بررسي مقايسه اي تاثير روش هاي آموزش سخنراني و همياري بر ميزان يادگيري دانشجويان پرستاري در درس بهداشت جامعه (1)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
بررسي مقايسه اي تاثير روش هاي آموزش سخنراني و همياري بر ميزان يادگيري دانشجويان پرستاري در درس بهداشت جامعه (1)
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اهميت ارتقا آموزش پرستاري و استفاده موفقيت آميز از روشهاي نوين تدريس به خصوص همياري اين تحقيق به منظور تعيين مقايسه اي تاثير روشهاي آموزش سخنراني و همياري در ميزان يادگيري دانشجويان پرستاري در درس بهداشت جامعه (1) در دانشگاه شاهد سال 1380-1381 انجام گرفت.
روش اجرا: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي است که به صورت سرشماري بر روي 49 دانشجوي پرستاري انجام گرفت که داراي واحد بهداشت جامعه (1) بودند. پس از همساني متغيرهاي سن، جنس، معدل ترم گذشته و استفاده از خوابگاه بصورت تصادفي در دو گروه 24 نفر تدريس به شيوه همياري و 25 نفر تدريس به شيوه سخنراني قرار گرفتند و يک مدرس در ساعت صبح در طي 16 جلسه 1.45 دقيقه اي به آنها آموزش داد. ابزار گردآوري داده ها فرم اطلاعات دموگرافيک و آزمون بهداشت جامعه بصورت تستي بود که در اولين جلسه درس فرم اطلاعات و پيش آزمون و در جلسه نهايي پس آزمون از دانشجويان بعمل آمد.
نتايج: يافته هاي پژوهش نشان داد که ميزان يادگيري در گروه تدريس به شيوه سخنراني با
P<0.05 در گروه همياري با P<0.000 به لحاظ آماري بصورت معني داري افزايش يافته است و ميزان يادگيري در گروه همياري با P<0.001 از گروه تدريس به شيوه سخنراني بيشتر است. سن متغيرهاي معدل ترم گذشته در گروه تدريس به شيوه سخنراني و سن در گروه تدريس به شيوه همياري ارتباط معني داري وجود داشت.
بحث: با توجه به نتيجه پژوهش که ميزان بالاي يادگيري را در شيوه تدريس همياري نسبت به سخنراني نشان داد توجه به آموزش پرستاري و استفاده از همياري توصيه مي گردد و پيشنهاد مي شود در خصوص ميزان يادگيري در ديگر روشهاي تدريس نيز مطالعات جامع تري صورت گيرد
.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 162
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی