مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي اطلاعات شماره: پاييز 1386 , دوره 13 , شماره 3 (45) ; از صفحه 57 تا صفحه 84 . عنوان مقاله: معرفي برخي شاخصهاي كيفيت نظام دانشگاهي براي استفاده در بودجه ريزي دانشگاهي نویسندگان: كيذوري اميرحسين* آدرس: * معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری چکیده: اين پژوهش با هدف معرفي برخي شاخص هاي نشان دهنده پويايي كيفيت دانشگاهي براي استفاده در بودجه ريزي نظام دانشگاهي انجام شده است. براي انجام پژوهش سه فعاليت عمده انجام شد. ابتدا روش هاي مختلف بودجه ريزي دانشگاهي به صورت تطبيقي مورد بررسي قرار گرفت، سپس بر اساس مدل «مديريت كيفيت جامع»، تعدادي از شاخص هاي كيفيت قابل استفاده در روش هاي متداول بودجه ريزي انتخاب و توصيف شد و روش با عنوان «بودجه ريزي بر مبناي شاخص هاي كيفيت نظام دانشگاهي» تدوين گرديد. سرانجام اطلاعات مربوط به شاخص هاي كيفيت تعدادي از دانشگاه ها جمع آوري شده و مدل مورد آزمون قرار گرفت. به منظور استانداردسازي عوامل، ملاك ها و شاخص هاي كيفيت نظام دانشگاهي دو نوع پرسشنامه طراحي گرديد: الف. پرسشنامه استانداردسازي و تعيين وزن عوامل و ملاك ها كه نظرات تعداد 74 نفر از مديران دانشگاهي يا موسسات آموزش عالي كشور با استفاده از آن جمع آوري شد؛ ب. پرسشنامه استانداردسازي و تعيين وزن شاخص هاي كيفيت نظام دانشگاهي كه 296 نفر از متخصصان حوزه آموزش عالي، آن را تكميل كردند. پس از انجام اصلاحات لازم، مدل نهايي تدوين گرديد. در اين مقاله يافته هاي پژوهش با تاكيد بر معرفي شاخص هاي پويايي كيفيت دانشگاهي ارايه مي شود. کلید واژه: شاخص(Q3)كيفيت دانشگاهي(Q2)بودجه ريزي دانشگاهي و مديريت كيفيت جامع(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: معیاربیابان زاییمدل IMDPAارزیابی ارجاعات: نظارت و ارزشيابي آموزش عالي در انگلستان مقالات نشریه ای مرتبط: آموزش با كيفيت جامع: رهيافتي براي ايجاد تحول در نظام هاي پيش دانشگاهي و دانشگاهيبهبود مستمر در كيفيت آموزش دانشگاهيتضمين كيفيت از طريق ارزيابي كيفيت فرآيند تدريس - يادگيري در نظام دانشگاهيارزيابي دروني دانشگاهي و كاربرد آن در بهبود مستمر كيفيت آموزش عاليكيفيت و نظام استانداردها مقالات همایشی مرتبط: ابعاد و ملاک های کیفیت و روش های ارزیابی کیفیت آمارهای رسمیشناسایی ضرورت ها و ملزومات تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در بخش کشاورزیسنجش سیر پیشرفت رسانه های ارتباطی هوشمند بر فرهنگ جامعه دانشگاهی و غیر دانشگاهی شهرستان گرگانارتباط بودجه و توسعه کارآفرینی دانشگاهیکار آفرینی دانشگاهی، چالش های اشتغال و شاخص های کسب و کار ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 81 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی