برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1386 , دوره  6 , شماره  25 ; از صفحه 147 تا صفحه 168 .
 
عنوان مقاله: 

عوامل رواني- اجتماعي موثر در فرار دختران از خانه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت معلم تهران
 
چکیده: 

طرح مساله: هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي عوامل رواني- اجتماعي مرتبط با فرار دختران از خانه با تاكيد بر مقايسه هوش هيجاني دختران فراري و عادي بود.
روش: مطالعه حاضر از نوع پژوهش هاي علمي- مقايسه اي بود. نمونه پژوهش شامل 40 دختر فراري ساكن مراكز بهزيستي استان تهران و 70 دختر عادي بودند كه از نظر سن و وضعيت اقتصادي- اجتماعي با هم همتا شده بودند و با استفاده از پرسش نامه هوش هيجاني بار- اون و پرسش نامه جمعيت شناختي مورد بررسي قرار گرفتند.
يافته ها: بين هوش هيجاني دختران فراري و عادي تفاوت معناداري وجود دارد و ميانگين هوش هيجاني دختران فراري پايين تر از دختران عادي است. عواملي مانند اختلافات خانوادگي، سوء استفاده جسمي و جنسي از دختران در خانواده، اعتياد والدين و سخت گيري و برخورد نامناسب كاركنان مدارس نيز با فرار دختران از خانه مرتبط مي باشند.
نتايج: با توجه به نقش هوش هيجاني و مهارت هاي مقابله اي در فرار دختران طراحي مداخلات رواني اجتماعي به منظور افزايش هوش هيجاني و تقويت مهارت هاي مقابله اي دختران آسيب پذير و به سازي فضاي رواني اجتماعي خانواده ها بايد مورد توجه برنامه ريزان قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 358
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی