برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1385 , دوره  2 , شماره  7 ; از صفحه 207 تا صفحه 218 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه انگيزش پيشرفت و خود پنداشت با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان پايه هشتم در درس علوم بر اساس تحليل نتايج «تيمز ـ آر»

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

در پژوهش حاضر، انگيزش پيشرفت و خودپنداشت دانش آموزان پايه هشتم کشورهاي مختلف و رابطه آن با پيشرفت در درس علوم در تکرار سومين مطالعه بين المللي رياضيات و علوم (تيمز ـ آر) بررسي شد. جامعه مورد بررسي (همان جامعه آزمون تيمز ـ آر) 38 کشور شرکت کننده در آزمون تيمز ـ آر 1999 و نمونه آماري 187000 دانش آموز پايه هشتم در مقطع راهنمايي بوده است که با روش نمونه گيري خوشه اي دو مرحله اي از بين دانش آموزان هر کشور توسط موسسه بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي انتخاب شد. داده ها از طريق تکميل پرسشنامه 146 سوال علوم و پرسشنامه فردي دانش آموز در تمامي کشورها توسط آموزش و پرورش هر کشور به دست آمد و در دسامبر 2000 در اختيار عموم قرار گرفت که پژوهش حاضر نيز از آن استفاده کرده است. براي تجزيه و تحليل آماري پژوهش از تحليل واريانس يکراهه، تحليل واريانس رتبه اي کروسکال واليس و آزمون t مستقل استفاده شد. نتايج پژوهش، تفاوت معنادار بين انتظار براي ادامه تحصيل و خودپنداشت با پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را نشان داد ولي بين بازخورد، علاقه و ادراک دانش آموزان از اهميت علوم، زمان مطالعه خارج از خانه و جنس دانش آموز با پيشرفت در اين زمينه تفاوت معناداري مشاهده نشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

غلامی، ی.، و حیدری، م.، و رحیمی نژاد، ع.، و خداپناهی، م. (1385). رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز آر». روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), 2(7), 207-218. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66962



Vancouver : کپی

غلامی یونس، حیدری محمود، رحیمی نژاد عباس، خداپناهی محمدکریم. رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز آر». روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی). 1385 [cited 2021August06];2(7):207-218. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66962



IEEE : کپی

غلامی، ی.، حیدری، م.، رحیمی نژاد، ع.، خداپناهی، م.، 1385. رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج «تیمز آر». روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی), [online] 2(7), pp.207-218. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66962.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 244 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی