برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش خواندن و تفسير ECG به روش كارگاهي بر سطح دانش دانشجويان پزشكي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خیابان هزار جریب، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

زمينه: اهميت آموزش صحيح خواندن و تفسير الکتروکارديوگرافي ( (ECGبراي دانشجويان پزشکي واضح و روشن است و مطالعات مختلفي در زمينه ارايه روش هاي جديد آموزشي، انجام شده است.
هدف: اين مطالعه،‌ با هدف تعيين تاثير آموزش خواندن و تفسير ECG به روش کارگاهي به دانشجويان پزشكي و مقايسه آن با سيستم آموزشي موجود صورت گرفت تا با بهره گيري از روش هاي نوين آموزشي بتوان گامي در جهت بهبود آموزش ECG برداشت.
روش كار: اين مطالعه تجربي بر روي دو گروه با انجام پيش آزمون و پس آزمون به اجرا در آمد. دانشجويان يك ترم (88 نفر) به طور تصادفي به دو گروه تجربي (آموزش به شيوه کارگاهي) و کنترل (آموزش به شيوه رايج) تقسيم و در بخش داخلي تحت آموزش قرار گرفتند.
يافته ها: از 88 دانشجوي شرکت کننده در مطالعه، 45 نفر در گروه تجربي و 43 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. مقايسه ميانگين (انحراف معيار±) نمرات گروه تجربي در پيش آزمون 6 (±1.1) و پس آزمون 17 (±0.7)، اختلاف معني داري را نشان داد (P=0.0001). همچنين ميانگين تفاوت نمرات پيش آزمون و پس آزمون گروه تجربي به طور معني داري از گروه شاهد  بيشتر بود  85 (p=0.0001)درصد گروه شاهد معتقد به ناكارآمدي و ناكفايتي سيستم موجود آموزشي در بخش داخلي، خصوصا بخش قلب در مورد آموزش مباني ECG بودند. 83.8 درصد از شركت كنندگان در شيوه جديد آموزشي از نحوه اجراي آن كاملا راضي بودند.
نتيجه گيري: به کارگيري روش هاي جديد براي برطرف كردن محدوديت هاي سيستم فعلي آموزشي و دستيابي دانشجويان به فرصت هاي يادگيري و همچنين دستيابي به تفكر نقادانه و يادگيري كارآمدتر ضروري هستند. نتايج به طور واضحي نمايانگر كارايي بيشتر شيوه پيشنهادي نسبت به شيوه رايج موجود در بخش داخلي بود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 227
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی