4 SID.ir | ارزيابي دروني عملكرد آموزش رشته پزشكي در ورودي هاي سال هاي 77-73

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي دروني عملكرد آموزش رشته پزشكي در ورودي هاي سال هاي 77-73

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشكده پزشكي افضلي پور، بلوار امام خمینی، کرمان، ایران
 
چکیده: 

زمينه: ارزيابي جامع نظام آموزشي، متضمن به قضاوت كشيدن برنامه ها و عملكردهاي مجموعه سيستم هاي اداري به همراه دانشكده و گروه هاي آموزشي آن است. در الگوي اعتبار بخشي كه اخيرا با عنايت به كاربردهاي آن و عملكرد برخي از موسسات اعتباربخشي بين المللي در كشور ما نيز مطرح شده است، از رويكرد ارزيابي دروني، به عنوان گام اول اعتباربخشي و تضمين كيفيت دروني دانشگاه ها ياد مي شود.
هدف: پژوهش حاضر به منظور تعيين وضعيت آموزشي گروه هاي آموزشي دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي كرمان در ورودي هاي سال هاي 73 تا 77 به عنوان اولين مرحله از فرآيند اعتبار سنجي صورت گرفت.
روش كار: در اين مطالعه توصيفي، شاخص كاركرد تحصيلي شامل نرخ ترك تحصيل، ميزان اتلاف، نرخ ماندگاري، متوسط طول تحصيل و نرخ مردودي دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي كرمان با استفاده از كارنامه دانشجويان ورودي سال هاي 1373 تا 1377 (شامل 486 نفر) مورد بررسي قرار گرفت.
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهش 250 نفر از دانشجويان، مونث و 239 نفر مذكر بود. ميزان اتلاف در كل دانشجويان مورد بررسي 7/3 درصد، نرخ مردودي 5/3 درصد، متوسط طول تحصيل 25/15 نيم سال، نرخ ترك تحصيل 8/0 درصد و نرخ ارتقا 5/96 درصد، بود. نرخ مردودي در دانشجويان بدون سهميه 9/2درصد و در دانشجويان با سهميه 7/7 درصد، نرخ مردودي در دانشجويان از حداقل 3 درصد، در سال 75 تا حداكثر 9/3 درصد، در سال 73 بود. بيشترين نرخ مردودي مربوط به نيم سال دوم سال اول در ورودي هاي سال هاي 74 (3/16درصد)، 75 (12درصد)، و 77 (4/10درصد) بود. بيشترين نرخ شكست گروه هاي درسي مربوط به گروه پايه و تخصصي (7/6 درصد)، در کل دانشجويان مورد مطالعه بود.
نتيجه گيري: با توجه به اين كه بيشترين نرخ مردودي در سه ورودي مربوط به نيم سال دوم سال اول و نيز بيشترين نرخ شكست مربوط به دروس پايه و تخصصي مي باشد، لازم است مسوولين آموزشي دانشگاه در مورد آرايش دروس و نيز برنامه ريزان آموزشي در مورد محتواي اين دروس تجديد نظر لازم را به عمل آورند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 135
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی