6 SID.ir | طراحي معيارها و شاخص هاي مقايسه دانشكده هاي ارايه دهنده رشته هاي كارداني علوم پيراپزشكي در ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

طراحي معيارها و شاخص هاي مقايسه دانشكده هاي ارايه دهنده رشته هاي كارداني علوم پيراپزشكي در ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* سازمان مركزي دانشگاه علوم پزشكي تهران، بلوار كشاورز، تهران، ايران
 
چکیده: 

زمينه: بررسي وضعيت ارايه خدمات آموزشي در رشته هاي علوم پزشکي مي تواند با شناسايي نقاط قوت و ضعف، برنامه ريزان را در جهت ارتقاي آنها ياري نمايد.
هدف: اين مطالعه به منظور طراحي معيارهاي آموزشي براي رتبه بندي آموزشي رشته هاي کارداني علوم پيراپزشکي شامل علوم آزمايشگاهي، اتاق عمل، تكنولوژي پرتوشناسي، هوشبري، تكنولوژي پرتودرماني، طب هسته اي و فوريت هاي پزشكي در مقطع کارداني در ايران، صورت گرفت.
روش کار: با تشکيل کميته تخصصي و با بررسي استانداردهاي آموزش پزشکي و معيارهاي طرح هاي رتبه بندي در جهان، معيارها و شاخص هاي هماهنگ با وضعيت آموزشي رشته هاي فوق در ايران، طراحي شد. وزن معيارها با روش  گروه ـ اسمي تعيين شد. از هر دانشكده نماينده اي معرفي شد تا اطلاعات مورد نياز را جمع آوري کند. اطلاعات جمع آوري شده با بازديد از دانشكده ها تكميل گرديد. سپس امتياز هر دانشكده در هر معيار محاسبه شد.
يافته ها: مجموع 42 معيار و شاخص در قالب يك نمودار شاخه درختي مرتب شدند. وزن سرشاخه هاي اصلي اين نمودار شامل معيارهاي كنكور سراسري‌ (2 درصد)، اعضاي‌ هيات‌ علمي (18 درصد‌) و امكانات‌ و تجهيزات‌ (20 درصد‌) در زير مجموعه درون دادها؛ معيارهاي مديريت‌ با وزن 5/40 درصد و سيستم‌ حمايتي‌ و مشاوره‌اي با وزن 5/4 درصد‌ در زير مجموعه فرآيند و معيارهاي دانشجويان‌ و تاليفات اعضاي‌ هيات‌ علمي‌ به ترتيب با وزن 9 و 6 درصد در زير مجموعه برون دادها قرار گرفتند.
نتيجه گيري: با انجام اين طرح، نقاط قوت و ضعف ارايه خدمات آموزشي در رشته هاي علوم پيراپزشكي مشخص شده و به عنوان الگويي عملي براي اصلاح و ارتقاي كمي و كيفي، در اختيار برنامه ريزان و مسوولان قرار گرفت.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 131
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی