برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي ديدگاه اعضاي هيات علمي باليني دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در خصوص اثرات طرح كارانه بر آموزش پزشكي در بيمارستان هاي آموزشي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز تحقیقات فیزیولوژی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، خیابان هزار جریب، اصفهان، ایران
 
چکیده: 

زمينه: عنايت به ارتقاي آموزش پزشكي كشور و بار مالي موجود بر مراكز آموزشي درماني و سوق دادن آنها به سمت خودكفايي سبب شد تا در سال هاي گذشته، طرح نظام نوين اداره امور بيمارستان ها (طرح كارانه) در مراكز آموزشي به اجرا در آيد تا اولا بار مالي بيمارستان ها كاهش يابد و ثانيا با استفاده بهينه از امكانات موجود و ايجاد انگيزه در كادر آموزشي و درماني، ارتقاي آموزش پزشكي با ارايه بهتر اين خدمات مهيا شود.
هدف: اين مطالعه به منظور تعيين ديدگاه اعضاي هيات علمي گروه هاي باليني دانشكده پزشكي در مورد تاثير طرح كارانه بر ارايه خدمات آموزشي در بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان انجام گرديد.
روش كار: در اين مطالعه مقطعي 69 نفر از اعضاي هيات علمي گروه هاي مختلف باليني كه از مزاياي طرح كارانه استفاده مي نمودند، شرکت کردند. جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه اي حاوي سوالات بسته چند گزينه اي که در چهار حيطه تنظيم گرديده بود، استفاده شد.
يافته ها: نتايج نشان داد كه آگاهي اعضاي هيات علمي از مفاد طرح كارانه مناسب نيست. همچنين از ديدگاه بيش از 60 درصد پاسخ دهندگان، اجراي طرح كارانه موجب افزايش حضور استادان در فعاليت هاي آموزشي موظف نشده است. 65 درصد جمعيت مورد مطالعه نيز بر اين ديدگاه تاكيد داشتند كه اجراي اين طرح موجب افزايش فعاليت اساتيد باليني در آموزش كارآموزان، كارورزان و دستياران نشده است. اولويت هاي اصلي جهت ارتقاي آموزش پزشکي از ديدگاه اساتيد به ترتيب افزايش امکانات آموزشي در بخش هاي بيمارستان ها (5/87 درصد)، کتابخانه ها (2/85 درصد) و سمعي بصري (3/84 درصد) بود.
نتيجه گيري: پس از گذشت سال ها از اجراي اين طرح، نتايج حاكي از آن است كه طرح كارانه در ارتقاي آموزش پزشكي ناموفق بوده است. هر چند از نظر تئوري يكي از اهداف عمده و اصلي طرح، ارتقاي آموزش بوده است اما در عمل اين تئوري، واقعيت نيافته است، لذا با بازنگري در طرح كارانه مي توان در جهت ارتقاي آموزش پزشكي گام موثري برداشت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

نعمت بخش، م.، و ثابت، ب.، و رضایی، پ.، و شکرچی زاده، ع.، و ناجی، ه. (1385). بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اثرات طرح کارانه بر آموزش پزشکی در بیمارستان های آموزشی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), 3(2), 69-77. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66860



Vancouver : کپی

نعمت بخش مهدی، ثابت بابک، رضایی پدرام، شکرچی زاده علی، ناجی همایون. بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اثرات طرح کارانه بر آموزش پزشکی در بیمارستان های آموزشی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION). 1385 [cited 2021September20];3(2):69-77. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66860



IEEE : کپی

نعمت بخش، م.، ثابت، ب.، رضایی، پ.، شکرچی زاده، ع.، ناجی، ه.، 1385. بررسی دیدگاه اعضای هیات علمی بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اثرات طرح کارانه بر آموزش پزشکی در بیمارستان های آموزشی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION), [online] 3(2), pp.69-77. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=66860.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 70 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی