برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1386 , دوره  - , شماره  32 ; از صفحه 101 تا صفحه 108 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي «شبيه» و «شخصيت»

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه هنرهای نمایشی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران
 
چکیده: 

اشتباه مصطلح درباره همساني تراژدي و تعزيه، در خصوص شخصيت و شبيه نيز تكرار مي شود. بدين سبب اشخاص حاضر در نمايش تعزيه به عنوان شخصيت هاي نمايش مذكور قلمداد مي شوند. مثلا گفته مي شود: شخصيت امام حسين (ع)، شخصيت حر، شخصيت حضرت زينب (س) و ... در حالي كه اطلاق كلمه شبيه به اسوه هاي تاريخي به ويژه در نمايش تعزيه در پي مقصودي فلسفي و مبتني بر استدلالي عقلي صورت گرفته است، كه تشكيل دهنده ساختاري ويژه و قواعدي معين در عناصر گوناگون اجراي نمايش تعزيه به شمار مي رود. پرداختن به ويژگي هاي اين واژه، مستلزم مقايسه علمي ميان «شبيه» از طرفي و «شخصيت» (عنصر محوري نمايش غربي) مي باشد. تعريف علمي شخصيت، از نظر روانشناساني چون فرويد و يونگ و کيفيت پردازش شخصيت در نمايشنامه هاي غربي، اعم از نمايشنامه هاي: دوران باستان، نمايشنامه هاي کلاسيک، نمايشنامه هاي رئاليستي و نيز نمايشنامه هاي غيررئاليستي، نشان مي دهد که اين واژه بار مفهومي ويژه اي دارد، که مبتني بر جز نگري است. «شبيه» اما واژه اي است که از نظر معني و نوع به کارگيري در تعزيه، کل نگر است. در ارايه اين تفاوت ريشه اي نکات افتراق ديگري را از جمله: رابطه آنها با مقوله زمان و مکان، نقش تضاد در هر يک از اين دو واژه، آگاهي و عدم آگاهي از آينده، تکثرگرايي و وحدت گرايي، خاص بودن و عام نمايي مي توان پيگيري نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 90 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی