5 SID.ir | بررسي تطبيقي دو الگوي مجتمع هاي مسکوني (متعارف و بلندمرتبه) مطالعه موردي: مجتمع هاي مسكوني نور (سئول) و اسكان تهران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تطبيقي دو الگوي مجتمع هاي مسکوني (متعارف و بلندمرتبه) مطالعه موردي: مجتمع هاي مسكوني نور (سئول) و اسكان تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، ايران
 
چکیده: 

به دنبال رشد فزاينده شهرنشيني در دهه هاي اخير در ايران و به ويژه در شهر تهران، تامين مسکن به يکي از مهم ترين مسايل کشور تبديل شده است. در اين راستا، توليد انبوه مسکن، به عنوان الگويي با مزايايي نظير توجيهات فني، اقتصادي و زماني، مورد توجه جدي قرار گرفته و مجتمع هاي مسکوني را مي توان تجلي کالبدي ايده انبوه سازي مسکن در شهرها دانست. نکته اي که در بررسي روند ايجاد مجتمع هاي مسکوني در ايران و خصوصا شهر تهران مشاهده مي گردد اينست که همواره از توجه به اصول و معيارهاي شهرسازي در برنامه ريزي و طراحي غالب مجتمع هاي مسکوني کاسته شده و اينگونه مساکن از ايجاد «محيط مطلوب» مسکوني فاصله گرفته اند. تحقيق حاضر پس از تبيين روند ايجاد مجتمع هاي مسکوني در جهان، ايران و شهر تهران، به ابعاد و معيارهاي برنامه ريزي و طراحي مجتمع هاي مسکوني پرداخته و برخي از اين اصول را در دو نمونه از الگوهاي متعارف و بلند مرتبه، بررسي تطبيقي مي کند. در فرايند اين بررسي، از نظرات ساکنان دو نمونه مورد مطالعه براي ارزيابي کمي و با کمک روش ارزيابي چند معياري استفاده گرديده است. يافته هاي تحقيق نشان مي دهد که در مجتمع مسکوني متعارف مطالعه شده، محيط مسکوني مطلوب تري نسبت به نمونه بلندمرتبه فراهم شده است. در فرايند امتيازدهي با کمک نظريات ساکنان، تراکم پايين و وجود فضاي باز و سبز و اثرات آن بر کيفيت هاي کالبدي- فضايي محيط، باعث برتري امتياز کلي نمونه متعارف نسبت به بلند مرتبه گرديده است. اين مساله، لزوم رعايت اصول و معيارهاي شهرسازي در برنامه ريزي و طراحي مجتمع هاي مسکوني را روشن مي نمايد. در ساخت مجتمع هاي مسکوني، رعايت اصول شهرسازي و ايجاد فضايي مناسب براي زندگي و تامين خدمات و تسهيلات براي ساکنان آنها مي تواند فضاهاي جديد را به محيط هاي مسکوني مطلوب تبديل کند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 867
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی