مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش در علوم ورزشي اطلاعات شماره: بهار 1386 , دوره 5 , شماره 14 ; از صفحه 139 تا صفحه 151 . عنوان مقاله: تاثير تقدم و تاخر تمرين ذهني بر يادگيري يک مهارت ادراکي- حرکتي با تاکيد بر تصويرسازي دروني و بيروني نویسندگان: حمايت طلب رسول, شيخ محمود, موحدي احمدرضا, اسد محمدرضا آدرس: چکیده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي اثر تقدم و تاخر تمرين ذهني بر يادگيري يک مهارت ادراکي- حرکتي با تاکيد بر تصويرسازي دروني و بيروني بوده است.روش پژوهش از نوع نيمه تجربي است. به منظور تحقق اهداف پژوهش، 36 نفر از دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهر تهران که هيچ گونه سابقه آموزشي در زمينه مهارت ملاک (پرتاب آزاد بسکتبال) نداشتند، در چند مرحله به صورت تصادفي انتخاب و بر اساس نمره هاي پيش آزمون و ارزيابي توانايي تصويرسازي ذهني در چهار گروه هشت نفري همگن سازماندهي شدند و پس از توجيه کلي در مورد چگونگي انجام تمرين هاي مربوط به هر گروه در زمينه مهارت ملاک، تمرين هاي خود را به مدت هشت هفته، در هر هفته سه جلسه و در هر جلسه با 30 تکرار انجام دادند. جمع آوري اطلاعات لازم در مورد چگونگي وضعيت (پيش آزمون) و پيشرفت (اکتساب، يادداري و انتقال) آزمودني ها در مهارت ملاک، با استفاده از آزمون پرتاب آزاد بسکتبال از نقطه پنالتي صورت گرفت که شيوه نمره گذاري آن مشابه آزمون شوت در جاي بسکتبال ايفرد بود. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون هاي آماري کلموکروف- اسميرنوف t، همبسته، تحليل واريانس يکطرفه و آزمون تعقيبي توکي استفاده شد.بررسي ها نشان داد که تمام شيوه هاي تمريني مورد استفاده تاثير معني داري بر يادگيري مهارت داشت که در اين بين، تقدم تصويرسازي دروني بهترين شيوه تمريني شناخته شد. کلید واژه: تمرين ذهني(Q3)تصويرسازي دروني و بيروني(Q3)تقدم و تاخر تمرين ذهني(Q3)تمرين فيزيکي(Q2)اکتساب(Q2)يادداري(Q2)انتقال(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: حرکت درمانیمولتیپل اسکلروزیسمردان سالمندمچ پایادگیریطراحی آموزشیتمرین ذهنیانتقالسخنرانیحافظهطراحی آموزشیتکنولوژی آموزشیتمرین ذهنییادداریتداخل زمینه ایاکتساب ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تحليلي بر شيوه هاي مختلف تمرين ذهني در اكتساب، يادداري و انتقال مهارت حركتي تاثير تصويرسازي ذهني همراه با تمرين بدني بر يادگيري و يادداري مهارت هاي حرکتيتاثير تمرين بدني و ذهني بر يادگيري حرکتي دانش آموزان عقب مانده ذهني آموزش پذيرتاثير وجوه حسي تصويرسازي ذهني بر يادگيري مهارت شوت سه گام بسکتبالتاثير تصويرسازي شناختي و انگيزشي همراه با تمرين بدني بر عملکرد و يادگيري پرتاب آزاد بسکتبال مقالات همایشی مرتبط: تاثیر روش یادگیری ترکیب مشاهده ای - تصویرسازی ذهنی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت حرکتی پیگردیاثر مشاهده الگوی ماهر و مبتدی بر اکتساب و یادداری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در افراد با سطوح مختلف توانایی تصویرسازیمقایسه انواع مختلف تصویر سازی ذهنی دیداری و حرکتی بر یادداری و انتقال مهارت حرکتی بسته کودکان 8 تا 10 سالتاثیر تداخل زمینه ای بر یادگیری آشکار و پنهان مهارت سرویس تنیس روی میزاثر یک دوره برنامه تمرین ذهنی همراه با تمرین بدنی بر یک مهارت ادراکی حرکتی در دختران 12 ساله ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 401 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی