برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه برخي مولفه هاي حافظه دانش آموزان نابينا و بينا

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اردبیل، انتهای خیابان دانشگاه، گروه روانشناسی
 
چکیده: 

هدف: تحقيق حاضر به منظور مقايسه برخي مولفه هاي حافظه دانش آموزان نابينا و بينا انجام شده است.
روش: جامعه آماري اين پژوهش همه دانش آموزان نابينا و همچنين دانش آموزان بيناي 20-16 ساله مشغول به تحصيل در دبيرستان هاي استان اردبيل در سال تحصيلي 86-85 بوده است. 15 نفر از دانش آموزان نابيناي پسر در گروه اصلي و 15 نفر از دانش آموزان بينا نيز در گروه مقايسه قرار گرفتند و با روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب و چهار خرده آزمون کنترل ذهني، حافظه منطقي، تکرار و به جلو و معکوس و تداعي کلمات مقياس حافظه و کسلر به صورت انفرادي و در محل آموزشگاه بر روي آنها اجرا شد.
يافته ها: نتايج تحليل واريانس چند متغيري
(MANOVA) نشان داد که افراد نابينا در خرده آزمون هاي کنترل ذهني، حافظه منطقي و تداعي کلمات، عملکرد بهتري نسبت به گروه بينا دارند. ولي در خرده آزمون تکرار رو به جلو و معکوس هيچ تفاوت معني داري بين اين دو گروه مشاهده نشد.
نتيجه گيري: در مجموع يافته ها نشان دادند که افراد نابينا در مقايسه با افراد بينا، در تکاليفي که مستلزم مهارت هاي گوش دادن و تمرکز توجه است و به مقدار بيشتري به مهارت هاي اکتسابي نياز دارد، توانايي زيادي نشان مي دهند ولي توانايي هاي ذاتي مانند فراخناي حافظه کوتاه مدت اين افراد، همانند افراد بيناست.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 190
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی