برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

کاربرد نرم افزار آموزشي ميلاد بر مبناي مدل عصب روان شناختي بينايي رنگ براي آموزش دانش آموزان نارساخوان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* خیابان خاقانی، ساختمان سمیه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم
 
چکیده: 

هدف: در اين تحقيق هدف بررسي تاثير نرم افزاري طراحي شده مبتني بر نظريه عصب روان شناختي بينايي رنگها (ويلکينز، 2003) در کاهش انحراف ادراک بينايي ناشي از عملکرد ناقص دستگاه عصب- بينايي، بوده است.
روش: با بهره گيري از روش شبه آزمايشي، از ميان دانش آموزان نارساخوان، پس از همتاسازي بر مبناي نمران پيش آزمون و پايه تحصيلي به صورت يک به يک و واگذاري تصادفي، تعداد 40 آزمودني (20 نفر در گروه آزمايش و 20 نفر در گروه کنترل) در دامنه سني 6 سال و 7 ماه تا 9 سال و 10 ماه، از پايه هاي اول، دوم و سوم، سال تحصيلي 85 انتخاب شدند. در گروه آزمايش، نرم افزار آموزشي طراحي و در گروه کنترل، روش سنتي فرنالد جهت آموزش آزمودنيها به کار گرفته شد. با استفاده از پرسشنامه آزمون خواندن (پوراعتماد، 1384) و به صورت طرح پيش آزمون و پس آزمون تاثير شيوه آموزشي و نتايج حاصله با روش آماري
t مستقل تحليل شد.
يافته ها: تحليل نشان داد که گروه آزمايش پس از استفاده از نرم افزار آموزشي، در توانايي خواندن، کاهش خطاي خواندن، سرعت خواندن و درک مطلب نسبت به گروه کنترل رشد محسوسي داشته است. همچنين با محاسبه اندازه اثر مشخص شد 22 درصد از واريانس خواندن صحيح کلمات، 21 درصد از واريانس خطاي خواندن، 27 درصد از واريانس سرعت خواندن و 14 درصد از واريانس درک مطلب توسط تاثير اين نرم افزار آموزشي تبيين مي شود.
نتيجه گيري: با استفاده از اين نرم افزار آموزشي مي توان به دانش آموزان نارساخوان آموزش داد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 173
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی