مشخصات مقاله عنوان نشریه: اقتصاد كشاورزي (اقتصاد و كشاورزي) اطلاعات شماره: 1386 , دوره 1 , شماره 1 ; از صفحه 1 تا صفحه 20 . عنوان مقاله: تعاوني هاي بازاريابي: ضرورتي در اقتصاد کشاورزي ايران نویسندگان: نجفي بهاالدين* آدرس: * بخش اقتصاد کشاورزی، دانشگاه شیراز چکیده: به موازات گذر از کشاورزي سنتي به کشاورزي تجاري بر مشکلات کشاورزان در رابطه با عرضه محصول به بازار افزوده مي شود. با توجه به اينکه واحدهاي توليدي کشاورزي کوچک هستند، ميزان محصول به بازار عرضه شده اندک بوده و کشاورزان به ناچار محصول خود را به قيمت پايين به خريداران محلي ياميدان داران مي فروشند. در بسياري کشورها شرکت هاي تعاوني روستايي و کشاورزي به کمک کشاورزان شتافته و به حل اين مشکل اقدام کرده اند. شرکت هاي تعاوني روستايي در ايران در زمينه بازاريابي محصولات کشاورزي فعاليت قابل ملاحظه اي نداشته اند. هدف ازاين مقاله، بررسي عملکرد تعاوني هاي روستايي در زمينه بازاريابي محصولات کشاورزي در ايران و امکان گسترش خدمات بازاريابي اين شرکت ها مي باشد. به منظور انجام بررسي از روش نمونه گيري طبقه بندي شده استفاده و بر اين اساس با توجه به شرايط اقليمي ابتدا هشت استان انتخاب و در هر استان با توجه به تنوع محصولات توليدي و فاصله با مرکز شرستان نمونه اي از شرکت هاي تعاوني روستايي انتخاب شد. در مجموع 159 شرکت تعاوني روستاي و 39 اتحااديه تعاوني جهت مطالعه انتخاب و با 3886 نفر از اعضا و مدير عامل از راه پرسش نامه مصاحبه گرديد. نتايج بدست آمده نشان مي دهد که اعضا تعاوني در رابطه با فروش محصول د ربازار با مشکلات زيادي روبه رو هستند. بيشتر آنان بخش اعظم محصولات خود را در زمان برداشت به فروش رسانده و اين امر سبب کاهش قيمت محصول و در نتيجه درآمد آنان مي گردد. برخي نيز به منظور تامين هزينه هاي مصرفي، پرداخت بدهي و تامين هزينه هاي توليد، به فروش محصول به صورت سلف (پيش از برداشت) مبادرت نموده که اين امر منجر به کاهش بيشتر درآمد مي گردد. مشکلات عمده در زمينه فروش شامل قيمت پايين و عدم ثبات قيمت ها، بالابودن هزينه حمل و نقل، ناآگاهي کشاورز از وضعيت بازار، افت بالا و عدم دريافت به موقع بهاي محصول مي باشد. شرکت هاي تعاوني در زمينه فروش محصول فعاليت چنداني نداشته و دلايل آن کمبود سرمايه و نقدينگي و عدم وجود امکاناتي مانند انبار، وسايل حمل و نقل و صنايع تبديلي ذکر شده است. افزون بر اين، مشارکت ضعيف اعضا در اداره امور تعاوني ها از مشکلات اصلي مي باشد. در پايان مقاله پيشنهادهايي جهت توسعه فعاليت هاي بازاريابي محصولات از راه شرکت هاي تعاوني مطرح شده است. کلید واژه: تعاوني هاي روستايي(Q3)بازاريابي(Q2)محصولات کشاورزي(Q2)ايران(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: برندساختار بازارانتقال قیمتوارداتصادراتگزارش جدیدفونقمکم آبیاریبرداشتانفجارطرح تحول نظام سلامت ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي تجربيات تعاوني هاي کشاورزي در کشورهاي منتخب و راهبردي براي ايراناولويت بندي تنگناهاي پيش روي تعاوني هاي توليد کشاورزي شهرستان مشهد با تاکيد بر نظام بازاريابي (کاربرد معيار آنتروپي)بررسي سطح و تيپولوژي مشارکت مردمي در تعاوني هاي روستايي مطالعه موردي استان همدانتعيين کننده هاي عملکرد تعاوني هاي توليد روستايي در جنوب استان کرمانعوامل موثر بر ميزان مشارکت اعضا در مديريت تعاوني هاي روستايي شهرستان کرمانشاه مقالات همایشی مرتبط: واکاوی اثرگذاری واحدهای تحقیق و توسعه بر بهره وری شرکت های تعاونی تولیدیبررسی و تحلیل مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی اجتماعی تعاونی های خراسان رضوینقش تعاونی روستایی زنان در توسعه کارآفرینیتحلیل میزان موفقیت تعاونی های کشاورزی استان خراسان رضوی در توسعه کشاورزیبررسی عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاری اعضای تعاونی تولید روستایی (مطالعه موردی: تعاونی تولیدی خوراک دام تایباد) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 584 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Word ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی