مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات تربيتي و روان شناسي اطلاعات شماره: شهريور 1386 , دوره 8 , شماره 1 ; از صفحه 115 تا صفحه 136 . عنوان مقاله: مطالعه تاثير به كارگيري يك الگوي تدريس تركيب شده از الگوهاي نوين تدريس بر يادگيري يك مبحث مشترك در دروس زبان فارسي، عربي و انگليسي، پايه دوم راهنمايي نویسندگان: جعفري ثاني حسين* آدرس: * دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد چکیده: هدف اصلي اين پژوهش مطالعه تاثير به كارگيري يك الگوي تركيبي بر يادگيري دانش آموزان در دروس فارسي، عربي و انگليسي دوم راهنمايي مي باشد. اين پژوهش شبه تجربي است، كه طي دو مرحله مقدماتي و نهايي به اجرا در آمده است. مطالعه نواقص و مشكلات طرح درس ها و آزمون هاي ساخته شده و اصلاح آن ها در مرحله مقدماتي و اجراي طرح درس ها در نمونه اصلي شامل بيست كلاس پايه دوم (ده كلاس به عنوان گروه آزمايشي و ده كلاس به عنوان گروه گواه) در مرحله نهايي صورت گرفته است. در اجراي پژوهش از پيش آزمون و آزمون نهايي و گمارش تصادفي كلاس ها ي پايه دوم در هر مدرسه به عنوان آزمايشي و گواه استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش مدارس راهنمايي پسرانه ناحيه 1و 4 آموزش و پرورش شهر مشهد مي باشند و نمونه مورد مطالعه شامل ده مدرسه كه از هر مدرسه دو كلاس پايه دوم (جمعا 20 كلاس پايه دوم) به صورت خوشه اي انتخاب شده اند.نتايج عمده حاصل از اجراي طرح درس هاي مبتني بر الگوي تركيبي در گروه هاي مورد مطالعه در هر سه درس فارسي، عربي و انگليسي به تفكيك حاكي از اين است كه به كارگيري طرح درس هاي مزبور (بر اساس الگوي تركيبي) تا حد زيادي بر پيشرفت نمره آزمون نهايي دانش آموزان گروه آزمايشي در دروس فارسي، عربي و انگليسي هر كدام به صورت مجزا موثر بوده و به عبارت ديگر تاثير معنادار ايجاد كرده است. همچنين به كار گيري طرح درس هاي فوق بر معدل نمره هر سه درس نيز تاثير معنادار به همراه داشته است. نتايج نظرخواهي معلمان و دانش آموزان پس از اجراي طرح درس ها نيز نشان مي دهد كه آن ها تا حد زيادي از اجراي طرح درس هاي مبتني بر الگوي تركيبي رضايت داشته اند. کلید واژه: الگوي تدريس تركيبي(Q3)يادگيري مبحث مشترك(Q3)زبان فارسي(Q2)زبان عربي و زبان انگليسي(Q3)پايه دوم راهنمايي(Q3)الگوي پيش سازمان دهنده(Q3)الگوي تفكر استقرايي(Q3)الگوي دريافت مفهوم(Q3)الگوي ياران در يادگيري(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: جملهحروف اضافهاللغة العربیةریشه شناسی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي چگونگي اجراي روشهاي مختلف تدريس در كلاس هاي درستاثير فن آوري اطلاعات بر افزايش يادگيري دروس رياضي و زبان انگليسي دانش آموزان دوره راهنمايي شهر بابلتاثير آموزش به روش تفکر استقرايي بر يادگيري دستور زبان فارسيارائه يك مبحث علمي در كلاس درساهميت طرح درس مقالات همایشی مرتبط: ضرورت تدوین و استفاده از طرح درس در فرآیند آموزشیبررسی وضعیت روش های تدریس آموزش زبان عربی و انگلیسی در دانشگاه بین المللی امام خمینیبررسی رابطه بین رسانه آموزشی و یادگیری دانش آموزان در درس عربی متوسطهبررسی نقش روش تدریس مبتنی بر فراشناخت بر میزان پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان دختر راهنمایی سال 93-92 شهر تهرانتاثیر روش تصویرسازی ذهنی بر میزان پیشرفت تحصیلی درس زبان انگلیسی دانش آموزان پایه ششم شهر تهران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 356 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی