برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نيازها و روش هاي آموزشي داروسازان از ديدگاه شركت كنندگان و مشمولين در دانشگاه علوم پزشكي تهران سال 80-79

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران
 
چکیده: 

مقدمه: در سيستم آموزشي كنوني در نظر گرفتن جنبه هاي اقتصادي و استفاده منطقي از نيروي انساني يك ضرورت است و در اين راستا شناسايي نيازهاي آموزشي و معين نمودن اولويت ها و روشهاي مناسب و نوين آموزشي در برنامه هاي آموزش مداوم امكان استفاده بهينه از منابع محدود و دردترس را فراهم مي كند. تعيين اولويتهاي آموزشي مورد نياز و روشهاي موثر آموزشي پزشكان عمومي با استفاده از نظرات آنان است .
روشها: روش مظالعه توصيفي– مقطعي بوده است و با استفاده از پرسشنامه معتبر و پايا و خود اجرا كه در هنگام برگزاري برنامه هاي مدون و نيز در زمان دريافت گواهينامه مقدماتي و نهايي آموزش مداوم توسط پزشكان عمومي تكميل گرديد و اطلاعات آن جمع آوري شد .
يافته ها: 1614 نفر پزشك عمومي پرسشنامـه ها را تكميـل نمودنـد كه داراي ميانگيـن سنـي (3/9=
SD) 37/8 سال و ميانگين سابقه خدمت 7 سال بوده اند و9/73% آنان مرد بو ده اند .نيازهاي آموزشي بر مبناي اولويت بندي 10 گانه مورد درخواست در پرسشنامه به ترتيب شامل: فارماكولوژي بالينـي (61%) ،‌اورژانسهـاي اطفـال و داخـلي (60%) و بيمـارهاي پوسـت (3/56%)‌، مسمويتها (2/51%)‌ و اورژانسهاي جراحي (5/46%)‌ ، تروما سوختگي (1/44%)، احياي قلبي تنفسي (1/44%)‌، قوانين پزشكي و پزشـك قانونـي (43%)‌، انفاركتــوس قلبـي و كمكهاي اوليه (3/40%) ، روانپزشكي كودكان (3/34%) بوده است بيشترين روش هاي مورد درخواست سخنراني همراه بافيلم (52%) ، سخنراني همراه با پرسش وپاسخ (45%) ، معرفـي بيماران درحضور اساتيد (4/38%) ،‌ كارگاه آموزشي (9/33%) ، آموزش از طريق اينترنت (9/23%) مناسب تريـن نـوع آموزش به ترتيـب اولويت: برنامـه مدون (3/58%) ، مطالعه مجله و كتاب (5/46%) ، تماشاي Video tape و استفاده ار اينترنت (6/40%) ،‌سمينار و كنگره(3/31%) ، و مطالعه مجلات خودآموزي ( 3/34%) بوده است .1/49% پزشكان ترجيح ميدادند كه مدت اجراي برنامه كمتر از 3 روز و حداكثر 4 ساعت در هر روز باشد .
نتيجه: توصيه مي شود كه برنامه ريزان آموزش مداوم قبل از طراحي محتواي برنامه ها ، نيازسنجي نمايند و موفقيت يك راهبرد آموزشي بستگي به دانستن فلسفه شناخت نياز و نوع مداخله آموزشي و شيوه هاي مختلف يادگيري موثر دارد .

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 92
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی