برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نياز هاي آموزش مداوم پزشکان عمومي کاشان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

زمينه و هدف: با توجه به اهميت نياز سنجي در برنامه ريزي هاي آموزش مداوم و عدم آگاهي کامل از محتوي آموزشي مورد نياز پزشکان و به منظور تعيين نياز هاي آموزش مداوم پزشکان عمومي، اين مطالعه درسال 1382 در دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني صورت گرفت.
روش و ابزار: تحقيق به روش توصيفي و تصادفي درروي 92 پزشک عمومي شاغل در بخش خصوصي و مراکز بهداشتي درماني صورت گرفت. از طريق مصاحبه پرسشنامه استاندارد شده شامل اطلاعات فردي و محورهاي آموزش مداوم در زمينه پزشکي داخلي، زنان و زايمان، کودکان، جراحي، چشم پزشکي، گوش وحلق وبيني، فارماکولوژي وروان پزشکي تکميل گرديد داده هاي پرسشنامه استخراج و نتايج به صورت آمار توصيفي، گزارش درصد و ميانگين رتبه بر نياز تعيين گرديد.
نتايج: از
92 پزشک عمومي، 66 نفر (%71.7) مرد و 26 نفر (28.3) زن بودند دامنه سني پزشکان، 25-82 سال و ميانگين سني آنان 35.5-9.1 سال بود. ميانگين سابقه کار 6.6 سال تعيين گرديد 34 نفر (%37) در مطب خصوصي و 58 نفر (%63) در مراکز بهداشتي درماني به فعاليت مشغول بودند اورژانس هاي جراحي با %71.7، اورژانس هاي داخلي با %66.3، اورژانس هاي چشم پزشکي با %56.5، اورژانس هاي روان پزشکي با %54.3، اورژانس هاي گوش و حلق وبيني و روش هاي نسخه نويسي با %54.7، اورژانس هاي زنان و زايمان %42.4 و رشد و نمو کودکان با %27.2 به ترتيب بالاترين نمره اولويت نياز را به خود اختصاصي داده بود علايم کلينيکي با %56.7 و درمان بيماري ها با %53.3، بالاترين امتياز محورهاي سخنراني ها را داشت بين سن، جنس سابقه کار و اولويت هاي تعيين شده رابطه معني داري وجود نداشت.
نتيجه گيري: اورژانس ها از بين موضوعات آموزش مداوم، تعيين نياز پزشکان عمومي مي باشد. همچنين علايم کلينيکي و چگونگي درمان بيماري ها از اولويت هاي سخنراني مي باشد. از اين رو لازم است در برنامه ريزي هاي آموزش مداوم مورد توجه قرار گيرد تحقيق در مورد اثر بخشي اين موضوعات بر فعاليت حرفه اي پزشکان توصيه مي شود.

 
کلید واژه: 


 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 118
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی