برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه برنامه هاي آموزش مداوم مدون 25 امتيازي و 5 امتيازي از ديدگاه پزشكان عمومي در استان گلستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه آموزش مداوم، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، اول جاده شصت کلاته، گرگان
 
چکیده: 

مقدمه: از سال 1383 برنامه هاي مدون 25 امتيازي تبديل به برنامه هاي مدون پنچ امتيازي گرديد و اجرا شد. هدف از اين تحقيق، مقايسه برنامه هاي آموزش مداوم 25 امتيازي و 5 امتيازي در زمينه هاي موفقيت، متناسب بودن با نيازهاي شغلي و رضايت مندي شركت كنندگان بود.
روش ها: اين مطالعه توصيفي- مقطعي در مورد چهار برنامه مدون 25 امتيازي سال 1382 و چهار برنامه مدون 5 امتيازي سال 1383 در استان گلستان انجام گرفت. ابزار جمع آوري اطلاعات پرسشنامه وزارت بهداشت براي ارزيابي برنامه هاي آموزش مداوم بود كه حين اجراي برنامه هاي آموزش مداوم در بين شركت كنندگان توزيع و در پايان برنامه ها جمع آوري شد. سوالات در سه قسمت موفقيت برنامه ها در تحكيم اطلاعات قبلي و ارايه مطالب جديد علمي، متناسب بودن محتواي برنامه ها با نيازهاي شغلي و ميزان رضايت شركت كنندگان از برنامه هاي مدون آموزش مداوم تنظيم گرديده بود. حجم نمونه براي برنامه هاي مدون سه روزه 121 نفر و برنامه هاي مدون يك روزه 64 نفر بود. اطلاعات جمع آوري شده با نرم افزار
SPSS و آزمون آماري من- ويتني تحليل شد.
نتايج: هفتاد و شش و نه دهم درصد شركت كنندگان، برنامه هاي مدون يكروزه را موفق ارزيابي كردند در حالي كه اين رقم در برنامه هاي مدون سه روزه،
59.6 درصد بود. هفتاد و پنج و نه دهم درصد، برنامه هاي مدون يك روزه را متناسب با نيازهاي شغلي خود دانستند در صورتي كه در خصوص برنامه هاي مدون سه روزه، 57.4 درصد آن را مناسب ارزيابي كردند. همچنين 79.7 درصد شركت كنندگان از برنامه هاي مدون يك روزه و 66.2 درصد از برنامه سه روزه رضايت داشتند كه اختلاف آماري معني داري بين ميزان موفقيت، تناسب و رضايت در برنامه هاي مدون يك روزه و سه روزه وجود داشت.
نتيجه گيري: عملكرد برنامه هاي مدون پنج امتيازي بهتر از 25 امتيازي بود كه به نظر مي رسد علت اصلي آن تخصصي تر بودن، زمان كوتاه و نيز تنوع برنامه ها باشد. پيشنهاد مي گردد كه برنامه ريزان و متوليان برنامه هاي آموزش مداوم با بهره گيري از منابع علمي جديد براي تقويت و تنوع هر چه بيشتر برنامه هاي يكروزه گام بردارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 100
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی