مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي : بهار و تابستان 1386 , دوره 7 , شماره 1 (پياپي 17) ; از صفحه 143 تا صفحه 148 . عنوان مقاله: فرهنگ كلاسي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي سمنان نویسندگان: صابريان معصومه*, حاجي آقاجاني سعيد, غفاري پروين, قرباني راهب آدرس: * مركز مطالعات توسعه آموزش پزشكي، معاونت آموزشي، دانشگاه علوم پزشكي سمنان، بلوار بسيج، سمنان چکیده: مقدمه: شناخت ادراكات و احساسات دانشجويان نسبت به فرهنگ و روابط اعضاي كلاس براي برنامه ريزي، و ايجاد تغييرات مثبت، حايز اهميت است. اين تحقيق با هدف تعيين ديدگاه دانشجويان در مورد فرهنگ كلاسي موجود در دانشگاه علوم پزشكي سمنان انجام گرديد. روش ها: طي يك مطالعه توصيفي، ديدگاه 269 نفر از دانشجويان سال آخر مورد بررسي قرار گرفت. ابزار گردآوري داده ها، پرسشنامه فرهنگ كلاسي استفان رابينز (Stephen P Robins)، شامل 8 سوال در مورد فرهنگ كلاسي و با مقياس ليكرت 5 نقطه اي بود. داده ها با نرم افزار SPSS پردازش و از توزيع فراواني، ميانگين و انحراف معيار، و براي تعيين ارتباط بين متغيرها، از آزمون هاي مجذور كاي استفاده گرديد. نتايج: اكثر دانشجويان (63.6 درصد) به فرهنگ كلاسي دانشگاه امتياز بينابيني (29-20) دادند. پنجاه و يك درصد دانشجويان پزشكي فرهنگ كلاسي را باز با امتياز 30 و بالاتر، و بيشتر دانشجويان كارداني و كارشناسي فرهنگ كلاسي را بينابيني دانستند. دانشجويان برخورد همكلاسي ها و اساتيد را دوستانه و حمايتي ندانسته و بيان داشتند كه اساتيد انتظاراتشان را به روشني بيان نكرده، آنها را به چالش و سوال كردن و يادگيري تشويق نمي نمايند. ارتباط معني دار بين فرهنگ كلاسي و دانشكده و مقطع تحصيلي مشاهده گرديد. نتيجه گيري: از نظر اكثر دانشجويان كارشناسي ارشد و پزشكي عمومي، فرهنگ كلاسي دانشگاه، باز، گرم و حمايتي، و در مورد ساير رشته ها بيانگر فرهنگ بينابيني بود. تعامل و ارتباط بيشتر اساتيد با دانشجويان و بكارگيري روش هاي دانشجو- محور پيشنهاد مي شود كه مي تواند منجر به برقراري ارتباط بيشتر بين استاد و دانشجو و دانشجويان با يكديگر و ايجاد فرهنگ باز و صميمي گردد. كلید واژه: فرهنگ كلاسي(Q2)دانشجو(Q2)ديدگاه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: آموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکیارزشیابیماماییآموزش بالینیپرستاری ارجاعات: مقايسه نگرش دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نسبت به حرفه پزشكي در بدو ورود و پايان دوره كارورزيمعيارهاي يك استاد خوب دانشگاه از ديدگاه استاد و دانشجويانروحيه و جو سازماني مقالات نشریه ای مرتبط: فراگيري زبان دوم در محيط طبيعي و آموزش كلاسيفرهنگ کلاسي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهرکردتعيين نقش اهداف پيشرفت در ميانجي گري رابطه ساختار ارزشيابي كلاسي و پيشرفت تحصيلي دانشجويان: يك مطالعه توصيفيمقايسه تاثير تدريس به روش يادگيري از طريق همتايان با روش سخنراني بر ميزان يادگيري دانشجويان هوشبري دانشگاه علوم پزشكي جهرم در سال 1392بررسي فرهنگ کلاسي از ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شهر اهواز در سال 1393 مقالات همایشی مرتبط: رويكردها و نظريات مديريت كلاسيتحليل محتواي كتاب هاي آموزشي علوم تجربي دوره ابتدايي بر اساس حجم و تعداد فعاليت عملي درون كلاسي و برون كلاسيمعرفي روشي جديد مبتني بر فاصله باتاچاريا در مسائل چند كلاسي به منظور انتخاب باند از تصاوير فراطيفيتحول در فرهنگ و نقش آن در روابط اجتماعيعوامل موثر بر فعاليت کلاسي از ديدگاه اساتيد و دانشجويان پزشکي دانشگاه علوم پزشکي سمنان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 120 آخرین های بلاگ با کد رایگان QR میزان استفاده از ارائه خود را افزایش دهیدمحققان پر استناد ایران در سال 2019موضوعات جدید علمی را استخراج کنیدبا سرویس رایگان موضوعات مرتبط در ساینس دایرکت آشنا شویمبا پابلونز: مقالات علمی خود را به صورت رایگان از وب آو ساینس رصد کنیمچگونه استنادات خود را افزایش دهیم؟ ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی