برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

همبستگي عزت نفس و پيشرفت تحصيلي در دانشجويان توان بخشي دانشگاه علوم بهزيستي و توان بخشي تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بلوار دانشجو، میدان اوین، تهران
 
چکیده: 

مقدمه: شناخت عواملي كه منجر به پيشرفت تحصيلي و مانع از افت مي گردد، از اهميت ويژه اي برخوردار است. پاره اي از مطالعات بيانگر ارتباط مستقيم بين عزت نفس و پيشرفت تحصيلي است ليكن بعضي از صاحب نظران رابطه مستقيم اين دو را مورد ترديد قرار داده اند. اين تحقيق با هدف تعيين همبستگي عزت نفس و پيشرفت تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران انجام شده است.
روش ها: اين پژوهش از نوع مطالعات همبستگي بود. كليه دانشجويان مقطع كارشناسي توان بخشي در رشته هاي كار- درماني، فيزيوتراپي و گفتار- درماني دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي تهران (88 نفر) شركت داشتند. عزت نفس دانشجويان با آزمون 58 گزينه اي كوپر اسميت اندازه گيري و رابطه آن با نمرات پايان ترم دانشجويان بررسي گرديد.
نتايج: ضريب همبستگي پيرسون رابطه معني داري را بين عزت نفس و وضعيت تحصيلي دانشجويان توان بخشي نشان داد
(r=0.36)، ولي پيشرفت تحصيلي با رشته و ترم تحصيلي و جنسيت و وضعيت تاهل و محل زندگي ارتباط نداشت.
نتيجه گيري: افرادي كه داراي عزت نفس بالاتر بودند، نسبت به افراد داراي عزت نفس پايين، از وضعيت تحصيلي مطلوب تري برخوردارند. بنابراين، احتمالا مي توان براي پيشبرد وضعيت تحصيلي مي توان از روش هاي تقويت عزت نفس بهره برد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 212
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی