برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

آيا محتوا و زمان اختصاص داده شده به عناوين آموزش مداوم پزشكان عمومي شاغل در استان خوزستان با نيازهاي اعلام شده آنان مطابقت دارد؟

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ایمونولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، بلوار گلستان، اهواز
 
چکیده: 

مقدمه: نيازسنجي و اولويت بندي نيازهاي آموزشي، گام اول برنامه ريزي است. ارزيابي برنامه هاي موجود از نظر پزشكان عمومي به منظور بهينه سازي برنامه ها از ضروريات ارتقاي كيفيت بوده و موجب افزايش كارآيي و اثربخشي آموزش مداوم مي شود. اين مطالعه با هدف تعيين نظرات پزشكان عمومي در مورد اولويت هاي آموزشي آنان و تطابق آن با محتواي برنامه هاي ارايه شده در دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز انجام شد.
روش ها: در اين مطالعه توصيفي، نيازهاي آموزشي پزشكان عمومي شاغل در استان خوزستان (300 نفر) در سال 1383 به وسيله پرسشنامه اي مشتمل بر عناوين بيماري هاي مختلف، بر اساس تقسيم بندي بين المللي بيماري ها و در سه حيطه تشخيص، درمان و پيشگيري تعيين گرديد و با زمان اختصاص داده شده به عناوين بيماري هاي مختلف در برنامه هاي آموزش مداوم پزشكان عمومي در همان سال به صورت درصد ساعت برنامه مقايسه گرديد.
نتايج: پزشكان عمومي بااهميت ترين نياز آموزشي خود را در گروه بيماري هاي داخلي با ميانگين
2.05 و كم اهميت ترين نياز آموزشي خود را در گروه بيماري هاي عفوني با ميانگين 1.75 از كل نمره 3 اعلام نمودند. بالاترين زمان اختصاص يافته در برنامه هاي آموزش مداوم پزشكان عمومي بيماري هاي كودكان با 35.63 درصد ساعت برنامه و كمترين زمان به بيماري هاي چشم با 0.31 درصد ساعت برنامه بود.
نتيجه گيري: زمان اختصاص داده شده به اكثر عناوين آموزشي با نيازهاي اعلام شده پزشكان عمومي مطابقت نداشت. بنابراين، پيشنهاد مي شود قبل از طراحي برنامه ها، با انجام نيازسنجي، زمينه اثربخشي برنامه ها و ارتقاي كيفيت آموزش مداوم فراهم گردد. 

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 158
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی