مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1386 , دوره 7 , شماره 1 (پياپي 17) ; از صفحه 41 تا صفحه 49 . عنوان مقاله: مقايسه تاثير آموزش بر مبناي نقشه مفهومي با روش تلفيقي بر يادگيري درس فرايند پرستاري دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي تبريز نویسندگان: رحماني آزاد*, محجل اقدم عليرضا, فتحي آذر اسكندر, عبداله زاده مهلاني فرحناز آدرس: * گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، خیابان شریعتی جنوبی، تبریز چکیده: مقدمه: دانشجويان پرستاري براي تجزيه و تحليل مشكلات بيماران و ايجاد طرح مراقبتي مناسب، نيازمند يادگيري عميق و معني دار هستند، بنابراين، بهتر است در آموزش اين دانشجويان از روش هاي آموزشي كه توانايي ايجاد اين سطح از يادگيري را دارند، استفاده شود. اين مطالعه با هدف مقايسه تاثير آموزش بر مبناي نقشه مفهومي با روش تلفيقي در يادگيري درس فرايند پرستاري دانشجويان پرستاري انجام گرفت. روش ها: در يك مطالعه نيمه تجربي با طرح دو گروهي قبل و بعد از آموزش، 45 دانشجوي ترم دوم پرستاري با روش نمونه گيري آسان انتخاب و به روش تصادفي به دو گروه شاهد و تجربي تقسيم شدند. پس از اجراي پيش آزمون، دانشجويان گروه هاي شاهد و تجربي به مدت ده جلسه و در طول دو ماه به ترتيب تحت آموزش با روش آموزش تلفيقي و روش نقشه مفهومي قرار گرفتند و سپس پس آزمون اجرا شد. براي جمع آوري داده ها از يك آزمون پيشرفت تحصيلي متشكل از دو قسمت استفاده گرديد كه حيطه هاي دانش و يادگيري معني دار يا حيطه شناختي دانشجويان را در زمينه درس فرايند پرستاري مورد ارزشيابي قرار مي داد. نتايج با استفاده از نرم افزار SPSS و با آزمون هاي مجذور كاي و t با نمونه هاي زوج و مستقل مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. نتايج: هر دو روش آموزشي در ارتقاي دانش و يادگيري معني دار دانشجويان موثر بوده اند. ولي اين اختلاف ميانگين ها قبل و بعد از آموزش دو گروه تنها در بعد يادگيري معني دار از نظر آماري اختلاف معني دار داشت. نتيجه گيري: با توجه به تاثير نقشه مفهومي در يادگيري معني دار دانشجويان، توصيه مي گردد در مواردي كه نياز به يادگيري عميق و سطح بالا از مطالب درسي وجود دارد از اين روش آموزشي استفاده گردد. کلید واژه: روش هاي آموزشي(Q2)نقشه مفهومي(Q2)روش تلفيقي(Q3)فرايند پرستاري(Q2)يادگيري معني دار(Q2)دانش(Q2)دانشجو(Q2)پرستاري(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: بحث گروهیآموزش پرستاریآموزش بالینیروش تدریسانگیزش تحصیلیسبک یادگیریمهارت های تفکر انتقادیروش تدریستمایلکارکنان بهداشتیرفتارآگاهیآموزشدانشجویان علوم پزشکیدانشجویاندانشجویان پزشکیعلوم پزشکیپزشکیدندانپزشکیدیدگاه ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثیر تدريس به روش نقشه مفهومي بر ميزان يادگيري و يادداري يک درس در دانشجويان پرستاريتاثير آموزش بر مبناي نقشه مفهومي در يادگيري نظري دانشجويان پرستاريبررسي تاثير نقشه مفهومي بر رويکردهاي يادگيري دانشجويان پرستاريمقايسه تاثير آموزش مبتني بر «سخنراني» و «نقشه مفخومي» بر سطوح يادگيري شناختيتاثير آموزش فرايند پرستاري به روش نقشه مفهومي بر يادگيري فرايند پرستاري مقالات همایشی مرتبط: عدم بکارگیری فرآیند پرستاری از دیدگاه دانشجویان پرستاریسبک های یادگیری دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجندمیزان رضایت دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زابل در مورد آموزش به شیوه نقش مفهومی در بخش قلببررسی تاثیر آموزش بر اساس سبک یادگیری غالب بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاریاثربخشی آموزش راهبردهای مطالعه و یادگیری بر میزان یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1392 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 248 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی