6 SID.ir | تاثير دو روش آموزش الكترونيك و سخنراني بر يادگيري درس بهداشت مادر و كودك دانشجويان پرستاري

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير دو روش آموزش الكترونيك و سخنراني بر يادگيري درس بهداشت مادر و كودك دانشجويان پرستاري

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه داخلي- جراحي، دانشكده پرستاري و مامايي، دانشگاه علوم پزشكي تهران، ميدان توحيد، تهران
 
چکیده: 

مقدمه: روش هاي سنتي آموزش كه در حال حاضر اجرا مي شود، به تنهايي پاسخ گوي حركت سريع علم و دانش و تغيير مداوم نيازهاي جوامع در دنياي انفورماتيك نخواهد بود. اين پژوهش با هدف مقايسه تاثير روش آموزش الكترونيك و سخنراني بر يادگيري درس بهداشت مادر و كودك دانشجويان پرستاري دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شد.
روش ها: در اين مطالعه نيمه تجربي، كليه دانشجويان ترم سوم تحصيلي كه واحد پرستاري بهداشت مادر و نوزاد يك را در سال 1385 گذرانده بودند (32 نفر) شركت داشتند. داده ها در دو مرحله از يك گروه جمع آوري گرديد. در طي چهار هفته اول، كلاس درس با روش سخنراني برگزار گرديد و طي چهار هفته دوم، دانشجويان ادامه درس را به روش آموزش الكترونيك گذراندند. در انتهاي آموزش، نظرات دانشجويان در مورد روش آموزش ارايه شده با استفاده از يك پرسشنامه بررسي گرديد. همچنين امتحان كتبي از محتواي ارايه شده برگزار شد، داده ها با روش هاي آمار توصيفي به صورت ميانگين، انحراف معيار و آزمون اماري تي زوج در نرم افزار
SPSS تحليل گرديد.
نتايج: ميزان يادگيري در دو روش با يكديگر مشابه بود. نظرات دانشجويان در ارتباط با نحوه يادگيري در دو روش آموزشي نشان داد كه در روش آموزش الكترونيك «توانايي استفاده از روش آموزشي» و «استقلال در استفاده از اين روش»، و در سخنراني «تاثير آموزشي بر يادگيري» و «انگيزش» ارجح بودند.
نتيجه گيري: آموزش الكترونيك مي تواند براي آموزش بعضي دروس پرستاري بكار گرفته شود. استفاده از روش آموزش الكترونيك با در نظر گرفتن محيط هاي تعاملي مناسب و جذاب ساختن محيط هاي مجازي براي برانگيختن فراگيران توصيه مي گردد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 149
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی