مشخصات مقاله عنوان نشریه: نشريه پرستاري ايران اطلاعات شماره: تابستان 1385 , دوره 19 , شماره 46 ; از صفحه 53 تا صفحه 60 . عنوان مقاله: مشکلات رفتاري کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداري شبانه روزي نویسندگان: بيات محبوبه*, اكبرشريفي طاهره, نظري جيراني محبوبه, شهريور زهرا, حقاني حميد آدرس: * دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران چکیده: زمينه و هدف: هر ساله هزاران کودک به دلايل مختلف در مراکز نگهداري شبانه روزي پذيرفته مي شوند. کودکان ساکن در اين مراکز معمولا کساني هستند که به دليل بي توجهي، آزارهاي جسمي، سوء مصرف مواد توسط والدين، طلاق و فقر اقتصادي - اجتماعي به اين مراکز سپرده مي شوند. از سوي ديگر ورود به مراکز نگهداري شبانه روزي و زندگي در اين محيط نيز کودکان را در معرض مشکلات رفتاري و بهداشتي فراواني قرار مي دهد. هدف اين مطالعه تعيين فراواني مشکلات رفتاري کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداري شبانه روزي شهر تهران، در سال 1385 بود.روش بررسي: مطالعه حاضر مقطعي و جامعه پژهش کليه کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداري بودند تعداد نمونه 105 کودک (57 پسر و 48 دختر) که به روش سرشماري وارد مطالعه شدند. اطلاعات مورد نياز از طريق چک ليست مشکلات رفتاري کودکان (CBCL) از طريق مصاحبه با مربياني که بيشترين شناخت را از کودکان و رفتار آن ها داشتند، جمع آوري گرديد.يافته ها: نتايج نشان داد شايع ترين اختلالات رفتاري در اين کودکان به ترتيب بزهکاري (44.8 درصد)، برون گرايي (40 درصد)، درون گرايي (40 درصد)، مشکلات اجتماعي (13.3 درصد) و پرخاشگري (11.4 درصد) بود. همچنين بر حسب امتياز کسب شده از کل سوالات پرسشنامه بيشتر از 28 درصد از اين کودکان از نظر سلامت رواني داراي اختلال بودند. آزمون کاي اسکوئر نيز نشان داد بين مشکلات توجه و سلامت رواني با متغير جنس ارتباط معني دار وجود دارد (P<0.05)، ولي بين ساير اختلالات رفتاري با جنس، سن و مدت زمان سکونت در مراکز ارتباط معني دار وجود نداشت. نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي بدست آمده از اين مطالعه و نتايج ساير تحقيقات انجام شده در کشورهاي ديگر، توجه بيشتر و رسيدگي به وضعيت سلامتي اين گروه از کودکان و انجام مطالعات بيشتر در خصوص بررسي عوامل موثر بر سلامت رواني آن ها توصيه مي گردد. کلید واژه: مشکلات رفتاري(Q2)کودکان(Q3)مراکز نگهداري شبانه روزي(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: رشد اجتماعیقصه گوییبازی درمانیاختلالات رفتاریکودکان دبستانیشیوعکودکدانش آموزان ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: سلامت اجتماعي کودکان 7 تا 11 ساله ساکن مراکز نگهداري شبانه روزيمقايسه الگوهاي دلبستگي كودكان تحت حمايت مراكز مراقبت شبانه روزي با كودكان تحت حمايت خانوادهاختلالات جسمي كودكان 11-7 ساله ساكن مراكز نگهداري شبانه روزي شهر تهرانتطابق معنوي در دختران نوجوان ساکن مراکز شبانه روزي: مطالعه کيفيمقايسه اختلالات عاطفي رفتاري و مهارتهاي اجتماعي در نوجوانان دختر عادي و فرزندان مراکز شبانه روزي سازمان بهزيستي مقالات همایشی مرتبط: بررسی مقایسه ای احساس تنهایی در دانش آموزان دختر و پسر مدارس شبانه روزی و روزانهپیش بینی مشکلات رفتاری کودکان 6 تا 10 سال بر اساس جو عاطفی خانوادهاثربخشی هنردرمانی گروهی با رویکرد موضوع محور بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانمقایسه مشکلات رفتاری کودکان زنان شاغل و غیرشاغلبررسی تاثیر فعالیت های ورزشی و بازی بر اختلالات رفتاری کودکان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 598 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی