مشخصات مقاله عنوان نشریه: افق دانش اطلاعات شماره: زمستان 1385 , دوره 12 , شماره 4 ; از صفحه 55 تا صفحه 61 . عنوان مقاله: تاثير آموزش مدون بر ميزان آگاهي مراقبين و سير بهبود زخم فشاري در مبتلايان به ضايعه نخاعي در شهرستان شاهرود نویسندگان: سوزني آذر*, حسني محمدرضا آدرس: * شاهرود، میدان هفت تیر، دانشکده علوم پزشکی شاهرود چکیده: زمينه و هدف: زخم هاي فشاري يكي از عوارض جدي در بيماران ضايعه نخاعي است كه ممكن است در سراسر عمر فرد، با وي همراه باشد و ضررهاي اقتصادي و انساني بسيار زيادي براي بيمار، اطرافيان وي و جامعه داشته باشد. با توجه به اين كه برنامه هاي آموزشي، روشي براي انتقال اطلاعات اساسي به بيماران و مراقبين آنها است، مطالعه حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش بر ميزان آگاهي مراقبين و سير بهبود زخم فشاري در اين بيماران انجام شد.روش تحقيق: در اين مطالعه نيمه تجربي (قبل و بعد)، جامعه مورد مطالعه را تمامي مصدومين نخاعي مبتلا به زخم فشاري، تحت مراقبت در منزل كه 15 نفر بودند، تشكيل داد. مشخصات فردي و خصوصيات باليني و ميزان آگاهي مددجو و مراقبت دهندگان آنها با استفاده از پرسشنامه، از طريق مصاحبه حضوري جمع آوري گرديد. فرم بازنگري مشاهده اي نحوه مراقبت از زخم بر اساس راهنماي موسسه مراقبت هاي بهداشتي و تحقيقاتي (AHCPR) و فرم بازنگري ارزيابي زخم بر اساس ابزار اندازه گيري وضعيت زخم (PSST) تدوين و قبل و بعد از آموزش مورد ارزيابي قرار گرفت. تجزيه تحليل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماري SPSS و آزمون آماري غير پارامتريك Wilcoxon، در سطح معني داري P£0.05 انجام شد.يافته ها: در اين پژوهش، آموزش باعث افزايش ميزان آگاهي مراقبت دهندگان و عملكرد آنان شد. مقايسه ميانگين نمرات ارزيابي زخم فشاري در نوبت اول قبل و بعد از آموزش اختلاف معني داري را نشان نداد، ولي مقايسه ميانگين نمرات ارزيابي زخم فشاري در نوبت دوم و سوم قبل و بعد از آموزش، نشانگر اختلاف معني داري بود (P<0.05).نتيجه گيري: آموزش مدون و اختصاصي در پيشگيري و درمان زخم فشاري موثر است، چنانچه اين آموزش، با ويژگيهاي بيمار، دانش فرد و سبك زندگي وي متناسب باشد، بيشتر موثر خواهد بود. مشاركت كاركنان درماني در آموزش به بيمار و خانواده وي و پيگيري آنان پس از ترخيص از بيمارستان بايد بيشتر مورد توجه قرار گيرد. کلید واژه: زخم فشاري(Q2)آموزش(Q2)صدمات نخاعي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تهویه مکانیکیدلیریومبیماری های قلبی عروقیضربه مغزینگرشرفتارآموزش بهداشتایدز ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: عوامل مرتبط با ايجاد زخم فشاري در بيماران بستري در بخش ارتوپديزخم فشاري در ICUبررسي ميزان بروز زخم فشاري و عوامل خطر مرتبط با آن در بيماران بستري در بخش ارتوپديمراقبت از زخم بسترارتباط وضعيت اکسيژن رساني با خطر بروز زخم فشاري در بيماران بعد از عمل جراحي قلب باز مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر استفاده از تشک ضد زخم بستر الکترومکانیک فشاری در پیشگیری و بهبود زخم های فشاری در بیماران با هوشیاری کاهش یافتهبررسی میزان آگاهی و عملکرد پرستاران از روش های پیشگیری از زخم بسترمطالعه پتانسیل الکتریکی زخم پوستی به شیوه غیر تهاجمی و رابطه آن با تغییرات اندازه سطح زخم در طول التیامبررسی شیوع زخم بستر و عوامل مرتبط با آن در بیمارستان های ایران: مرور نظام مندبررسی تاثیر ژل نعناع درپِیشگیری از بروز زخم فشاری در بیماران مبتلا به ضربه مغزی بستری در بخش های مراقبت ویژه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 101 آخرین های بلاگ معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس پایگاه مرکز اطلاعات علمیتست آنلاین کروناآشنایی با شاخص های hI ،hf و hm از خانواده شاخص هرشچطور مطالب را تنها در یک سایت خاص جستجو کنیمآموزش جستجوی تصویر در گوگلبرقراری پیوند میان ارجاعات درون متنی و آخر متن ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی