مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله غدد درون ريز و متابوليسم ايران اطلاعات شماره: شهريور 1386 , دوره 9 , شماره 2 (مسلسل 34) ; از صفحه 183 تا صفحه 189 . عنوان مقاله: بررسي آثار تزريق كورتيكوسترون بعد از آموزش و فعال سازي حافظه در به خاطرآوري اطلاعات مربوط به حافظه ترس شرطي شده موش صحرايي نر نویسندگان: ابراري كتانه, سمنانيان سعيد, فتح الهي يعقوب, رشيدي پور علي* آدرس: * سمنان، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مرکزتحقیقات و گروه فیزیولوژی، آزمایشگاه یادگیری و حافظه. کد پستی: 163-35195 چکیده: مقدمه: شواهد جديد نشان مي دهند كه در طي به خاطرآوري، حافظه مجددا ناپايدار شده، فرآيند تثبيت مجدد را طي مي كند. با توجه به دخالت هورمون هاي استرس در تثبيت اطلاعات تازه، هدف اين مطالعه بررسي آثار كورتيكوسترون بر روند تثبيت و تثبيت مجدد حافظه در يك مدل شرطي است. مواد و روش ها: موش هاي نر صحرايي نژاد ويستار در دستگاه Contextual Fear Conditioning آموزش داده شدند. بعد از قرار دادن موش در محفظه، در آزمايش تثبيت، شوك الكتريكي به ميزان0.4 mA به مدت 2 ثانيه براي دو بار با فاصله 120 ثانيه به حيوان اعمال شد. 20 ثانيه بعد از شوك آخر، حيوان از قفس برداشته شد و كورتيكوسترون با دوزهاي مختلف به حيوان تزريق شد. 24 ساعت بعد آزمون به خاطرآوري انجام شد و مدت زماني كه طي 5 دقيقه حيوان در حالت بي حركت ((Freezing به سر مي برد، ثبت شد. در آزمايش تثبيت مجدد، براي ايجاد حافظه متوسط (حدود 40 درصد)، شدت شوك همانند آزمايش تثبيت بود. براي حافظه قوي، 8 شوك الكتريكي با شدت1.5 mA به مدت 1 ثانيه در فواصل 62 ثانيه اعمال شد. 24 ساعت بعد، فعال شدن حافظه(به مدت 90 ثانيه) انجام شد. بلافاصله بعد از آن، كورتيكوسترون با دوزهاي مختلف تزريق و 24 ساعت بعد آزمون به خاطرآوري همانند بالا انجام شد. يافته ها: كورتيكوسترون با دوز3 ميلي گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن، باعث افزايش تثبيت حافظه مي شود در حالي كه در همين دوز ميزان تثبيت مجدد حافظه قوي را به طور معني داري كم مي كند ولي اين اثر موقتي است. نتيجه گيري: يافته هاي فوق نشان مي دهند كه تزريق كورتيكوسترون بعد از آموزش و فعال سازي حافظه آثار متضادي در به خاطرآوري اطلاعات حافظه ترس شرطي شده بازي مي كنند كه تعيين مكانيسم هاي درگير به مطالعه هاي بيشتري نياز دارد. کلید واژه: حافظه(Q2)كورتيكوسترون(Q2)تثبيت حافظه(Q3)تثبيت مجدد حافظه(Q3)ترس شرطي شده(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: طراحی آموزشییادداریماز آبی موریسحافظه فضاییدیابت قندیهیپوکامپیادگیری فضاییاسترس بی حرکتی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: ارزيابي تداخل اثر تزريق نالتروكسان در ناحيه خلفي هيپوكمپ بر اثرات كورتيكوسترون بر روند تثبيت و به خاطرآوري حافظه در مدل يادگيري احترازي غيرفعال در موش صحراييبررسي نقش گيرنده هاي اپيوئيدي ناحيه خلفي هيپوکامپ در تعديل احتمالي اثرات گلوكوكورتيكوئيدها بر تثبيت و به خاطرآوري حافظه فضاييبررسي نقش گيرنده هاي NMDA و کانال هاي كلسيمي در اثرات گلوکوکورتيکوييدها بر تثبيت حافظه در موش سوريارزيابي اثرات متي راپون (به عنوان مهارگر سنتز گلوکو کورتيکوئيد) بر به خاطرآوري و باز تثبيت حافظه طولاني مدت در موش صحراييبررسي اثرات گلوکوکورتيکوئيدها بر به خاطرآوري و بازتثبيت حافظه هاي نزديک و دور در موش سفيد آزمايشگاهي کوچک مقالات همایشی مرتبط: اثرات مخرب گلوکوکورتیکوئیدها بر به خاطرآوری حافظه نیاز به فعال شدن گیرنده های D2 دوپامینی در پری فورنتال کورتکس داردارزیابی نقش گیرنده های 5HT6 در اثرات استرس حاد بر باز تثبیت حافظهبررسی اثرات متقابل گلوکوکورتیکوییدها و سیستم گابا ارژیک در باز تثبیت حافظه ترسدخالت گیرنده های مینرالوکورتیکوییدی مرکزی در اثرات مخرب گلوکوکورتیکوئیدها بر اختلال به خاطرآوری حافظه فضاییارزیابی نقش گیرندههای 5 HT6 در اثرات استرس حاد بر باز تثبیت حافظه ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 69 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی