برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1386 , دوره  31 , شماره  1 ; از صفحه 55 تا صفحه 59 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي روايي و پايايي آزمون OSCE در ارزيابي مهارت هاي باليني دانشجويان سال چهارم پرستاري دانشكده پرستاري و مامايي حضرت فاطمه (س) شيراز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شیراز، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

سابقه و هدف: امتحان باليني با ساختار عيني يكي از بهترين روش هاي سنجش ابعاد شناختي، عاطفي و روان حركتي دانشجويان پرستاري است. پژوهش حاضر به منظور بررسي روايي و پايايي آزمون OSCE (Objective Structured Clinical Evaluation) بر روي دانشجويان سال چهارم پرستاري انجام شد.
روش بررسي: در اين مطالعه توصيفي از نوع همبستگي، طبق اولويت بندي كارشناسانه از بين كليه مهارتهاي پرستاري، 10 مهارت انتخاب و فهرست وارسي براي عملكردهاي منتخب تدوين شد. 37 دانشجو طي دو روز متوالي در 10 ايستگاه OSCE اين مهارت ها را انجام دادند و در هر ايستگاه دو مشاهده گر، مطابق فهرست هاي وارسي، آنها را ارزيابي کردند. روايي ملاكي (همبستگي ميانگين هاي نمرات دروس باليني و نظري پرستاري به تفكيك با نمره به دست آمده از آزمون OSCE) و همساني دروني (همبستگي نمرات كل دانشجويان در OSCE با نمرات دانشجويان در هر ايستگاه) محاسبه شد. هم چنين پايايي ارزيابان (همبستگي بين نمرات گزارش شده توسط دو مشاهده گر در هر ايستگاه به طور جداگانه) و دو نيمه سازي آزمون (همبستگي نمرات ايستگاه هاي فرد و زوج) محاسبه گرديد.
يافته ها: ضريب همبستگي نمرات OSCE با ميانگين نمرات نظري و باليني به ترتيب 38/0 (031/0= p) و 52/0 (005/0=p) بود. در همساني دروني، بالاترين ضريب همبستگي 77/0بود. كمترين و بيشترين مقدار ضريب همبستگي در پايايي ارزيابان به ترتيب 38/0 و 95/0 بود. در دو نيمه سازي آزمون نيز ضريب همبستگي دو نيمه آزمون 61/0 (05/0>p) بود.
نتيجه گيري: استفاده از OSCE، به عنوان روشي معتبر و پايا براي سنجش مهارت هاي پرستاري توصيه مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 183
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی