برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ديدگاه اساتيد دانشگاه علوم پزشكي اهواز در مورد عوامل موثر بر تغييرات نمره ارزشيابي آنان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پزشکی، گروه ایمونولوژی
 
چکیده: 

زمينه: حساسيت امر آموزش و توجه به فرآيندهاي آموزشي در دانشگاه ها، ضرورت ارزشيابي را كه بهبود کيفيت آموزش و در نهايت بهبود كارايي و اثربخشي سيستم آموزشي كشور را به دنبال خواهد داشت، مورد تاكيد قرار داده است. هر ساله در دانشگاه علوم پزشكي اهواز ارزشيابي آموزشي اساتيد از ديدگاه دانشجويان، توسط مركز مطالعات دانشگاه انجام و به اطلاع اساتيد رسانده مي شود.
هدف: اين مطالعه به منظور بررسي ديدگاه اساتيد غيرباليني دانشگاه علوم پزشكي اهواز در مورد عوامل موثر در افزايش و يا كاهش نمرات ارزشيابي آنان از طريق نظرخواهي از دانشجويان صورت گرفته بود، انجام شد.
روش كار: در اين مطالعه توصيفي كه در سال تحصيلي 83-82 صورت گرفت، جهت جمع آوري داده ها از پرسشنامه اي پژوهشگر- ساخته، استفاده شد. از 130 پرسشنامه توزيع شده، 72 درصد آنها تكميل و عودت داده شد.
يافته ها: نتايج حاصل از اين بررسي نشان داد كه حدود نيمي (
52.3 درصد) از اساتيد نمره ارزشيابي را نسبت به سال گذشته كسب كردند. در بين علل افزايش نمره ارزشيابي از ديدگاه اساتيد، به ترتيب "توانايي و تسلط بيشتر بر محتواي درسي" (46 درصد)، "توجه به مقطع تحصيلي دانشجويان" (26 درصد) و "اطلاع از نتايج ارزشيابي" ‌(23 درصد)، بيشترين مواردي بودند كه اولويت اول را به خود اختصاص دادند. "شركت در كارگاه هاي آموزش پزشكي" (75 درصد"افزايش امكانات آموزشي (71 درصد) و "تغيير رفتارهاي اجتماعي" (68 درصد) بيشتر از موارد ديگر در اولويت چهارم به بعد قرار داشتند. در اين مطالعه 37.4 درصد از اساتيد، نمره ارزشيابي پايين تري را نسبت به سال قبل كسب كردند. اين دسته از اساتيد به ترتيب "تعطيلات مكرر در طول ترم " (49 درصد)، "نوع درس و ماهيت آن " (37 درصد) و نيز "عدم صداقت و غرض ورزي دانشجويان" (34 درصد) را به عنوان بيشترين اولويت اول كاهش نمرات ارزشيابي قلمداد كردند. از نظر اساتيد "زمان نامناسب تشكيل كلاس ها" (91 درصد) از عوامل بي تاثير و يا اولويت چهارم به بعد در كاهش نمرات ارزشيابي بود.
نتيجه گيري: به منظور ارتقاي سطح آموزشي در دانشگاه، به نقطه نظرات اعضاي هيات علمي و تلاش در جهت رفع مشكلات و موانع آموزشي توجه بيشتري شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 148
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی