4 SID.ir | تحليل اقتصادي حاشيه بازاريابي خرماي مضافتي (مطالعه موردي استان سيستان و بلوچستان)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل اقتصادي حاشيه بازاريابي خرماي مضافتي (مطالعه موردي استان سيستان و بلوچستان)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* پژوهشکده مطالعات شبه قاره، دانشگاه سيستان و بلوچستان
 
چکیده: 

حاشيه بازاريابي که در حقيقت تفاوت قيمت دريافتي توليد کنندگان و قيمت پرداختي مصرف کنندگان است تحت تاثير عوامل متعددي است. در اين مطالعه ضمن معرفي مدل هاي حاشيه بازاريابي و با شناسايي عوامل و سياست هاي موثر بر حاشيه بازاريابي و با توجه به اين که استان سيستان و بلوچستان يکي از مهمترين مراکز توليد خرماي کشور مي باشد، اقدام به تخمين تابع عوامل اقتصادي موثر بر حاشيه بازاريابي خرماي استان سيستان و بلوچستان شده است. اطلاعات مورد نياز اين تحقيق به دو روش اسنادي و پيمايشي جمع آوري شده است. نتايج تخمين توابع حاشيه بازاريابي، با استفاده ترکيبي از مدل هاي افزايش قيمت، قيمت نسبي و هزينه بازاريابي نشان داد که قيمت سر باغ و هزينه برداشت خرما از عوامل موثر بر حاشيه کل بازاريابي هستند. تابع حاشيه خرده فروشي متاثر از قيمت و هزينه خرده فروشي و تابع حاشيه عمده فروشي نيز متاثر از قيمت و هزينه عمده فروشي هستند. معيار تعيين شفافيت بازار نيز نشان مي دهد که در مسيرهاي بازاريابي خرما در استان سيستان و بلوچستان به علت اينکه مجموع قيمت سر مزرعه و هزينه هاي بازاريابي کمتر از قيمت خرده فروشي ها مي باشد بنابراين مسيرهاي مورد بررسي شفاف نبوه که اين امر از کارايي بازار مي کاهد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 355
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی