مشخصات مقاله عنوان نشریه: فيض اطلاعات شماره: تابستان 1386 , دوره 11 , شماره 2 (پي در پي 42) ; از صفحه 53 تا صفحه 59 . عنوان مقاله: وابستگي به توجه در يادگيري ضمني توالي حرکتي در جوانان و سالمندان نویسندگان: نجاتي وحيد*, گروسي فرشي ميرتقي, عشايري حسن, اقدسي محمدتقي آدرس: * تهران، اوین، بلوار دانشجو، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه علوم اعصاب چکیده: سابقه و هدف: توالي حرکتي اساس بسياري از رفتارهاي هوشيارانه انسان است، چرا که رفتارهاي پيچيده حرکتي زنجيره اي از رفتارهاي اوليه است. هدف اين پژوهش مقايسه ميزان وابستگي به توجه در يادگيري توالي حرکتي ضمني در دو گروه سني سالمندان و جوانان است.مواد و روش ها: اين مطالعه به صورت نيمه تجربي در دو گروه سالمند (60 الي 75 سال) و جوان (20 الي 30 سال) (هر گروه 15 نفر) اجرا شد. آزمودني ها در سال 1385 و در محل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان کاشان در مطالعه شرکت داده شدند. در اين مطالعه دو تکليف زمان عکس العمل متوالي (تکليف اول) و شمارش صداهاي ارايه شده (تکليف دوم) به صورت هم زمان به فرد ارايه شد. جهت تحليل داده ها آزمون تحليل واريانس براي اندازه گيري هاي مکرر زمان پاسخ، خطاي پاسخ و کارايي تکليف دوم، تي زوج شده براي مقايسه داده هاي منظم و نامنظم يک گروه و تي مستقل براي مقايسه داده هاي دو گروه سالمند و جوان مورد استفاده قرار گرفت.نتايج: نتايج نشان داد که در گروه جوانان با ارايه تکليف دوگانه خطاي پاسخ و زمان پاسخ تکليف اول (زمان پاسخ متوالي) در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله منظم و نامنظم کاهش مي يابد. (براي همه موارد p£0.000 در گروه سالمندان خطاي پاسخ و زمان پاسخ در مراحل مختلف آزمون در هر دو مرحله منظم و نامنظم تفاوت معني داري مشاهده نشد. (به ترتيب p=0.863 و p=0.061) کارايي تکليف دوم نيز در طي پيشرفت مراحل آزمون در هر دو گروه تفاوت معني داري مشاهده نشد. (به ترتيب p=0.583 و p=0.550).نتيجه گيري: کاهش کمتر زمان پاسخ در تکليف زمان عکس العمل متوالي در سالمندان نسبت به جوانان نشان داد؛ يادگيري ضمني در سالمندان وابسته به توجه است. بر اين اساس در توانبخشي و تمرين درماني سالمندان نمي توان از تکاليف شناختي براي افزودن بار تمرين در حين يادگيري حرکتي استفاده نمود. کلید واژه: توجه(Q2)يادگيري ضمني(Q2)توالي حرکتي(Q2)سالمندان(Q2)جوانان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: امواج مغزینوروفیدبکیادگیریعملکرد شناختیادراک بیماریسالمندیسالمندامید درمانیمصرف فرهنگیدینداریهویت اجتماعیدین داری ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: اثر تداخلي تكليف دوگانه در يادگيري صريح و ضمني توالي حركتي در سالمندان و جوانانبررسي مقايسه اي يادگيري ضمني توالي حرکتي در سالمندان و جوانانمقايسه يادگيري توالي حركتي مشخص در سالمندان و جوانانمقايسه يادگيري توالي حرکتي صريح و ضمني در سالمندانبررسي نقش اطلاع از ترتيب توالي حرکتي در يادگيري آن مقالات همایشی مرتبط: ارزیابی و همبستگی اختلالات حرکتی با سلامت عمومی سالمندان ساکن سراتفاوت های جنسیتی در فراوانی افتادن، اعتماد به تعادل و خودکارآمدی تکلیف سالمندانعوامل مرتبط با وضعیت استقلال حرکتی در سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهرستان سبزوار در سال 1394 (حیطه سالمندی)گزارش تجربه و کارکرد بررسی تاثیر آموزش بر رفتار نسبتا پایدار مرتبط با سلامتی در سالمندان شهرستان مانه و سملقان در سال 1388گزارش تجربه و کارکرد بررسی تاثیر آموزش بر رفتار نسبتا پایدار مرتبط با سلامت در سالمندان شهرستان بجنورد در سال 1390 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 134 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی