برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

درك پرستاران از مراقبت مبتني بر شواهد: يك مطالعه كيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی
 
چکیده: 

سابقه و هدف: پرستاراني كه اعمال خود را بر اساس مدارك و شواهد علمي پايه گذاري نموده اند توانسته اند مراقبت باكيفيتي را ارايه داده و از مدت بستري و هزينه هاي بيماران بكاهند. به همين دليل در سال هاي اخير تاكيد بر مراقبت مبتني بر شواهد به عنوان راهي براي اعتلاي خدمات سلامت مورد تاكيد سياست گذاران نظام سلامت قرار گرفته است. با وجود اين، ادراكات پرستاران ايران در زمينه مراقبت مبتني بر شواهد مورد بررسي قرار نگرفته است. از اين رو اين مطالعه در سال 1384 به بررسي ادراكات پرستاران شاغل در مراكز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي كاشان درباره مراقبت مبتني بر شواهد پرداخته است.
مواد و روش ها: مطالعه با طراحي كيفي بر روي 21 نفر از رده هاي مختلف پرستاري شامل 9 پرستار، 6 سرپرستار، 3 مترون و مدير ارشد پرستاري و سه مدرس پرستاري كه با روش نمونه گيري مبتني بر هدف انتخاب شدند انجام شد. داده ها از طريق مصاحبه نيمه سازمان يافته و مشاهده جمع آوري شد. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش تحليل محتوا مطابق با روش شيواكومجرن انجام شد.
نتايج: شركت كنندگان در مطالعه داراي سابقه كار
9.9±4.7 سال بودند. داده هاي تحقيق در دو طبقه "مفهوم مراقبت مبتني بر شواهد" و "ماهيت شواهد" قرار گرفت. شركت كنندگان واژه "مراقبت اصولي" را معادل با مراقبت مبتني بر شواهد به كار مي بردند. از نظر آنها مراقبت مبتني بر شواهد "مراقبتي علمي و مبتني بر دانش حرفه اي پرستار است كه بايد بر اساس نياز بيمار و با هدف رفع اين نياز انجام شود". داده هاي مربوط به ماهيت و منابع شواهد در پنج زيرطبقه "دانش بيمار"، "دانش محيطي"، "دانش آموخته شده"، "دانش عملي" و "دانش تحقيقي" قرار گرفت. از نظر شركت كنندگان، در حال حاضر مراقبت پرستاري عمدتا بر اساس روتين و "دانش عملي" حاصل از تجارب باليني پرستار انجام شده و دانش حاصل از تحقيقات جديد پرستاري كمترين نقش را در مراقبت ايفا مي كند.
نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي اين تحقيق، در حال حاضر شواهد حاصل از تحقيقات كمتر در مراقبت پرستاري به كار مي روند. پرستاران در زمينه درك ارزش و اهميت تحقيق و كاربرد يافته هاي حاصل از آن با مشكل مواجه هستند از اين رو پيشنهاد مي شود تا ضمن تاكيد بر مفهوم مراقبت مبتني بر شواهد و نيز روش هاي توليد، بازيابي و ارزيابي شواهد تحقيقي در برنامه آموزش پرستاري، سياست هاي تشويقي براي پرستاراني كه عملكرد مبتني بر شواهد داشته و در جهت ارتقاي دانش و مهارت خود و ارتقاي كيفيت مراقبت تلاش مي كنند در نظر گرفته شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ادیب حاج باقری، م. (1386). درک پرستاران از مراقبت مبتنی بر شواهد: یک مطالعه کیفی. فیض, 11(2 (پی در پی 42)), 44-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=64045



Vancouver : کپی

ادیب حاج باقری محسن. درک پرستاران از مراقبت مبتنی بر شواهد: یک مطالعه کیفی. فیض. 1386 [cited 2021May14];11(2 (پی در پی 42)):44-52. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=64045



IEEE : کپی

ادیب حاج باقری، م.، 1386. درک پرستاران از مراقبت مبتنی بر شواهد: یک مطالعه کیفی. فیض, [online] 11(2 (پی در پی 42)), pp.44-52. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=64045.



 

 
بازدید یکساله 117 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی