برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي بازار صادراتي سيب ايران با تاكيد بر اصل مزيت نسبي صادرات

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

سيب يكي از محصولات باغي است كه بخشي از صادرات غير نفتي كشور را تشكيل مي دهد و صادرات آن همواره در سنوات گذشته داراي نوسان بوده است. اين پژوهش با هدف بررسي قدرت رقابت صادراتي سيب ايران و روند تغييرات آن در طول زمان انجام گرديده و وضعيت مزيت نسبي سيب ايران را در رقابت با ساير كشورهاي صاحب نام در توليد و تجارت سيب مورد بررسي قرار داده است. اطلاعات مورد نياز اين مطالعه از طريق اطلاعات سري زماني توليد و صادرات (طي سال هاي (1970-2002 استفاده شده و شاخص هاي اندازه گيري قدرت رقابت صادراتي RCA و RSCA بوده اند. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه هر چند براساس معيارهاي معرفي شده، سيب ايران داراي مزيت نسبي صادراتي است ولي قدرت رقابت صادراتي آن داراي روند نوساني و كاهشي است. همبستگي منفي بين معيار RCA سيب ايران و ايتاليا نشان مي دهد كه اين كشور رقيب جدي صادرات سيب ايران است و توانسته با استفاده از تكنولوژي هاي جديد سهم بازار صادرات ايران را تحت شعاع قرار دهد. در تابع عرضه صادرات، قيمت صادراتي اثر مثبت و متغيرهاي شاخص بهاي عمده فروشي و توليد ناخالص ملي اثر منفي بر عرضه صادرات سيب دارند. همچنين شاخص ناپايداري عرضه صادرات سيب معادل 21.9 برآورد گرديد كه حاكي از ناپايداري عرضه صادرات سيب ايران است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

عزیزی، ج.، و یزدانی، س. (1385). بررسی بازار صادراتی سیب ایران با تاکید بر اصل مزیت نسبی صادرات. پژوهش و سازندگی, 19(4 (پی آیند73) در زراعت و باغبانی), 145-155. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=63900



Vancouver : کپی

عزیزی جعفر، یزدانی سعید. بررسی بازار صادراتی سیب ایران با تاکید بر اصل مزیت نسبی صادرات. پژوهش و سازندگی. 1385 [cited 2021May10];19(4 (پی آیند73) در زراعت و باغبانی):145-155. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=63900



IEEE : کپی

عزیزی، ج.، یزدانی، س.، 1385. بررسی بازار صادراتی سیب ایران با تاکید بر اصل مزیت نسبی صادرات. پژوهش و سازندگی, [online] 19(4 (پی آیند73) در زراعت و باغبانی), pp.145-155. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=63900.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 302 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی